Full version: Tom rosrabatt
renate
Idag gjorde jag i ordning rabatten där jag har New Dawn och minirosorna.Minirosorna såg halvdöd ut,så de grävde jag upp utom två.New Dawn fick en rejäl klippning(för tidigt jag vet)jag klippte bort gamla tjocka grenar från botten de var halvdöd det blev en hel jordsäck full med klipp.Jag tycker ND behöver en "make over".Jag har inte klippt allt,det gör jag när det är molnigt då ser jag bättre.Framför ND har jag en Louise Odier,flyttat dit i höstas,resten är bar svart jord.Jag hade planerat att plantera en Dainty Bess i den rabatten,men den har jag inte,men ...jag har en Souvenir de la Malmaison som behöver ett skyddat hem.Jag har gett upp tanken med krukodling.Rabatten ligger vid uteplatsen åt syd/ost.Om jag skydder henne med vinterväv borde det kanske går.Jag chansar,vill inte ha flera rosor i kruka.Ett annat alternativ är att Reine Victoria eller Mrs John Laing får lämnar krukan och blir utplanterat.Av båda har jag rotade sticklingar.
det var en lång fundering om bar jord och kinkputtrosor.Jag måste ja fyller rabatten med rosor.
Ezereht
men hur vet du dom var döda? redan nu..
Kajsa
Trevligt bekymmer att ha plats över till nya rosor. Du är ju inte så glad i rabattrosor vad vi förstått, så välj lite annat lagom stort framför klätterrosorna, Gallica rosor finns en massa läckra sorter, en mindre Modern Buskros som blommar hela sommaren tex Diamond Border, Linnaeus, Lavender Dream, Morden Blush, Morden Snowbeauty, Winnipeg Parks mm
Om du har rotäkta Reine Victoria och Mrs J. Laing kan du väl testa dom även om dom är klena, dom rotäkta har väl större chans att inte frysa bort än de ympade. Du kan ju ta nya sticklingar och rota igen.
New Dawn klarar sig säkert, jag klippte min Flammentanz i höstas och den ser grön ut.
renate
CITAT (Ezereht @ 02-04-2009, 21:24) *
men hur vet du dom var döda? redan nu..

De var redan halvdöd förra hösten och blommade dåligt.Det var 25:-rosor från Konsum,jag tröttnade på dem nu ligger de i soptunnan.
Thé
Jag vet egentligen inte, men jag har fått för mig att Souvenir de la Malmaison är riktigt, riktigt känslig (hade inte Svennis en som frös bort?), så jag hade nog satt den i kruka och planterat ut en av de två andra. Men det är förstås inte säkert att det funkar heller.

Vad händer om man klipper för tidigt, egentligen? Vad är det för något magiskt med björkens musöron?
AnnammA
Ja, det här med att klippa eller inte klippa, brukar bli en stor fråga här på rostråden.
På årsmötet för "Rosensällskapet Skåne" nu i mars var Krister Cedergren(från "Cedergren&c:o" i Råå/Helsingborg)och höll föredrag om rosor och clematis, och då kom det här om "musöronsdags" upp igen. En del brukar säga som så, att när björkarnas knoppar börjar se ut som musöron/skifta smått i grönt, då är det dags att beskära rosorna. Beskär man tidigare riskerar rosorna frysa ner om det blir kallt. Andra säger, att det är dags att beskära till påsk, och det vet ju alla hur det är med påsken -den kan vara tidig, och den kan vara sen...
Krister Cedergren tyckte att beskärning vid musöronstid, kunde vara lite i senaste laget, och att man kunde börja lite innan med att gallra ur och föryngringsbeskära.
Jag brukar börja med att beskära och gallra ur buskrosor och klängrosor, och rosor i varma lägen, och avsluta med rabattrosor och kinkigare rosor och friväxande stamrosor. När jag komit mot slutet, brukar musöronen vara på gång ute på björkarna.
Så jag har börjat(med hjälp av min starknypade make) och föryngringsbeskurit klängrosor som "Mme Alfred Carriére", "Alchymist", "Ghislaine de Fèligonde", "Wrams Gunnarstorp".Föryngringsbeskär gör jag bara vid behov, dvs om man tycker att det kommer för tätt med grenar nerifrån basen, och ngn/ngra grenar ser gamla och lite missfärgade ut. När man klipper bort den äldre veden, befrämjar man yngre ved att komma upp från basen=föryngringsbeskärning.
Och Renate, jag tror inte du var för tidigt ute med at beskära din "New Dawn", för på din beskrivning, lät det som om du gjorde en föryngringsbeskärning.
Renate, det är ju härligt att ha tom jord att fylla på fler rosor med...Motsatsen brukar ju motivera till gräva lite mer från gräsmattan.
Thé
Aha, tack, äntligen fattar jag! Det där med frosten hade jag inte hört. Klart att om man beskär hårt och bara lämnar ett öga på varje gren och det sedan blir frost så att det fryser... ja, då dör väl rosen. Förresten tycker jag mig märka att det alltid är skotten längst ut som fryser. Sedan kommer det nytt under. Man tycker att det borde frysa jämnt...
AnnammA
Nja, är det en rotäkta ros, Thé, så är det inte säkert att rosen har dött, för att allt ovanför jorden har frusit ner, om jag förstått rätt...
renate
Ja Anna det var föryngrings beskärning jag gjorde med New Dawn.Rabatten är inte stor,två rosor får jag plats med.Antingen blir det S Malmaison eller en av de jag har i kruka,plus Dainty Bess som jag ska köper.
Idag fick jag en ny idé,jag har två röda rabattrosor framfför växthuset Nina Weibull(blä)och en jag hittade i skogen(rabattros den med)De gräver jag upp och plantera en buskros på var sida.Rabattrosorna ger jag bort om de inte är för dåliga,hitterosen frös ner rejält så den huttar jag.Jag hara en Rose de Rescht i kruka,den blir det.nu när våren har kommit kommer ideerna,under vintern har jag inte ägnat trädgården en tanke.
Stiffe
En annan orsak till att beskära vid lite olika tidpunkt, (men framförallt i musöronstid), är att det då först är lätt att se vilka grenar det är liv i, och vilka som frusit. Mina mossrosor t ex är väldigt sena, och jag tycker det är svårt att se vad som lever och vad som är dött innan musöronen visar sig. Andra rosor såsom Agatha, Maxima och de flesta klätterrosor har redan visat att de är på G. smile.gif

Appropå det ja, klätterrosorna som står varmt och gosigt mot väggarna, de vägrar att släppa bladen i topparna, dvs de växer fram till jul, sedan kommer vintern och smäller till, och varje vår är jag lika överraskad över att de inte har frusit ner en mm. De är ju gröna/blöta och frodväxta ända tills frosten slår till, de borde tvärdö, men icke, och ändå är de flesta bara härdiga till zon 3. Kan någon förklara detta fenomen för mig? confused.gif

/S
gulmåra
Det är peppar, peppar inte många rosor som har dött i min sandjord, MEN Souvenir de la Malmaison är en av dem som gav upp efter första vintern. Fast i år har jag funderat på att skaffa mig en ny för att ha i kruka. Det är en härlig kinkfröken, som kanske, kanske kan vara värd lite extra pyssel. wink.gif

Stiffe, har inte så många klätterrosor, men jag tänkte att de som står mot väggen kanske även har det bättre om fötterna och kan dra vatten bättre. Alltså inte så tuff tjäle?!
Säger jag som oroar mig över all tjäle som är kvar och solen som öser ner över rosorna. Hoppas de klarar sig från torkdöden!! crying.gif
renate
Jag gör som du Stiffe,väntar till björken har musöron.det är bara New Dawn jag var tvungen att beskära,jag fastnade varje gång jag gick förbi i de långa grenerna.Hom står mot ett spalje av träribbor mot söder alså varmt och skyddat.de längsta grenerna var bruna och tyvärr en hel del barkfläcksjuka.Alla andra rosor väntar jag med.
Stiffe
Hmm, jo tjälen är kanske inte så häftig, men blöta skott och -10°C borde väl leda till celldöd medelst sprängning? Skumt. g.gif
/S
gulmåra
Jo, det har du rätt i.... skumt var ordet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon