Full version: Svamp i rhodendron
Rafael
En rhododendron grandiflor har fått en massa konstiga prickar.

[attachment=32698:IMGP1091.JPG] [attachment=32699:IMGP1092.JPG]

Vad jag förstår är det svamp och de angripna bladen ska avlägsnas och förstöras, men
  • när?
  • hur många på en gång? (det är rätt många...)
  • några andra råd?
Om möjligt vill jag inte gå miste om årets blomning, som skulle bli den första på flera år.
Tack på förhand
Rafael
lappa71
Rafael...klicka dig in på denna sida:http://www.rhododendron.se/ och sedan vidare till Frågespalten där får du nog ett riktigt svar. Sen får du gärna rapportera här på Odla. Det är nog flera som undrar....
Mvh/ Kenneth
Bassam
Tack för frågan

Om de har fläckar på bada blad sida , det betyder att de har Svampen , men om fläckar på en sida det betyder att de saknar näring, om de fattas näring du kan ger dom naturliga gödsel, men om de har Svampen
du ska spreja dom på lösning ( SVAVEL + VATTEN ) , och vattnar dom på ( VATTEN + ATAMON), men varför de ta bort skadad delar för att Svampen ska inte kommer nästa år.

Obs : jag tycker att dina växter har inte svampen men jorden behöver naturliga gödsel som de har själva fiender till svampen.

H: Passam
Thomas Wahlqvist

Bassams råd är lite väl generella.
I den där Danska men Svensköversatta Rhododendronboken finns det mycket om diverse sjukdommar.
Sköld tror jag författaren heter.

Låt den blomma och ta itu med problemet senare.
De gånger mina Rhododendron fått fula blad har det handlat om jorden de står i. Mer och bättre så har de tillfrisknat fort.
Jag har en del vildsorter som sällan har helt friska och krya blad, Wardii är en sån. Varför den envisas så vet jag inte, kanske är den känslig för klimatet.

Jag har andra vildsorter som sägs vara svåra att hålla i min Zon 1, de har å andrasidan helt friska blad.

Lycka till smile.gif
Rafael
Tack alla så länge!
Vi har Niels Skjöldbergs bok, men just i det avseendet tycker jag att den säger ganska lite.
Förslag på fler konkreta åtgärder tas emot tacksamt.
Thé
Ska man gräva upp dem och plantera om i annan jord? Eller räcker det att mylla ner torv runt om?
lappa71
Håll marken ständigt täckt med ett ganska tjockt lager av bok- och eklöv, barr eller barkbitar, (mulch) dvs. långsamt nedbrytbara växtdelar med lagt pH.
Detta är ännu ett citat från Rododendronsällskapets hemsida.
Ang. jord att odla i så: ju längre från de sydliga kusterna man kommer så bör man blanda in allt mer grus/leca. Om jag skulle odla R. här i Borlänge i bara torv så kanske tjälen släppt framåt midsommar, å så kan man ju inte ha´t
Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon