Sara i Malmö
02-04-2009, 22:05
Jag/vi fick ett gäng tulpanlökar när vi hade besök av en kompis som bor i Holland, och nu tänkte jag plantera ut dem i vår trädgård.
Jag misstänker att de vill ha en del sol, kan jag plantera dem i en rabatt som har sol från ca 10-11 och resten av dagen. I den rabatten står det redan ett gäng rosenbuskar (som jag nog tänker flytta egentligen, men har inte kommit så långt ännu), går det bra ihop? Eller ska jag välja en annan rabatt?
Tack för hjälp.
Sara i Malmö
03-04-2009, 21:46
Ingen som kan hjälpa med svar?
ingrids
03-04-2009, 23:31
Det kan vara bättre att lagra dem svalt och mörkt till i höst, de ska höstplanteras, kanske flyttar rosbuskarna och sedan sätta tulpanerna.
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2009, 07:20
Nej lökarna ska INTE lagras i påse till hösten det är bättre att gräva ner dem så snart som möjligt.
Tulpaner höstplaneras ofta för det är ju då man gräver upp dem och säljer dem men de gillar ju inte att ligga 1år i påse så det är bättre att stoppa ner dem nu i vår.
Tulpaner gillar att växa väldränerat och soligt, så är det det i rosenrabatten kan man stoppa ner dem där.
Sara i Malmö
05-04-2009, 20:33
Tack!
Jo, jag tänkte gräva ner dem nu, och det låter ju bra att det kan låta sig göras så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.