NEB
Hej!
Jag undrar om någon vet vad "shade house" är på svenska. Jag behöver alltså ingen förklaring på vad det ÄR för någonting, utan det jag är ute efter är en idiomatiskt korrekt svensk översättning.
Gärna så snabbt som möjligt!

Mvh,
en halv-desperat översättare wink.gif
stennie
Man har skugghus till tex minkar...är det sådana shade house du menar eller något annat?
Sussie F-Flower
Jag läste en blogg där några tjejer varje dag plockade tomater i "shade house". Borde väl vara en form av växthus som är placerad i ej direkt sol... (Skuggväxthus kanske man kan kalla det..?)
NEB
Nej, det är ett hus i trädgården som skyddar orkidéer från solskenet. Jag tror att det egentligen bara är en kostruktion med tak, utan väggar på alla sidor...
Sussie F-Flower
Ja, men om det är så det är byggt så är det väl ett "skuggtak" då?
NEB
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-04-2009, 09:30) *
Ja, men om det är så det är byggt så är det väl ett "skuggtak" då?

Fast när man googlar på "skuggtak" verkar det som att det syftar på nåt slags draperiliknande grej som spänns upp på bjälkar och ger skugga. Men ordet jag söker ska syfta på HELA konstruktionen, inte bara takdelen.

"Skuggväxthus" får man inga träffar alls på. Och "skugghus" förekommer bara i minkfarms-sammanhang.
KURT
Problemet är nog att det knappast funnits någon användning för det i Sverige (förutom att skugga växthusen lite under sommaren), så att det helt enkelt inte finns något svenskt ord. Då får man försöka konstruera ett bra svenskt ord själv.
NEB
CITAT (KURT @ 03-04-2009, 12:22) *
Problemet är nog att det knappast funnits någon användning för det i Sverige (förutom att skugga växthusen lite under sommaren), så att det helt enkelt inte finns något svenskt ord. Då får man försöka konstruera ett bra svenskt ord själv.

Jamen vad bra, då vet jag i alla fall att det inte finns något vedertaget begrepp. Då får jag hitta på nåt!
Förslag som låter vettiga mottages tacksamt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon