robertgoulet
Har ingen större erfarenhet av förkultivering av blommor, utan har mest köpt färdiga växter till balkonglådorna tidigare. I år hade dock jag och flickvännen tänkt driva upp lite plantor i miniväxthus för att förgylla balkongen en smula framåt sommaren. I mitt huvud dök det upp en tanke på att det hade varit trevligt med en större kruka på balkongen med dofttema. Därför har vi nu, efter en trip till Plantagen, inhandlat både drivhus och en rad fröer till väldoftande blommor, som vi försökt så efter angiven instruktion och sunt förnuft. Sommarlövkoja, Roseniberis, Heliotrop och Luktärt blev det, och jag köpte även Lukt-Reseda, som dock - om jag förstått saken rätt - inte behöver förkultiveras utan kan direktsås.

Fröerna är planterade sedan igår kväll, men allmänna tips beträffande vårt lilla nybörjarprojekt tas tacksamt emot. Är det något särskilt vi bör tänka på? Heliotropen verkade t ex lite knepig när jag läste på påsen; är de svåra att driva upp? Finns det någon anledning att inte kombinera några av blommorna i samma kruka, eller rent av nära varandra? Några tacksamma väldoftande krukväxter vi missat? Tacksam för input. smile.gif
mieb
Har nog inget direkt tips att ge. Det kommer säkert att bli bra om ni bara läser på fröpåsarna hur ni ska göra.

Men det jag tänker på är att det kanske blir totala luktkrockar om allt som doftar ska planteras i samma kruka sedan. Jag hade nog haft flera samplanteringskrukor med en av de doftande tillsammans med ickedoftande i varje kruka och krukorna på lite avstånd från varandra. Då kan man nog bättre njuta av varje doft för sig. smile.gif
robertgoulet
Tack för ditt svar - bra poäng. Synd att man inte har mer erfarenhet av hur olika dofter funkar ihop. Sen kanske de inte ens blommar samtidigt, det är ju långt ifrån garanterat. Nu har iaf fröerna grott och ser ut att vara på gång fint, men jag har fortfarande lite tid på mig att fundera över det praktiska. Tyvärr är balkongen inte särskilt stor, så risken för "doftkrock" är nog överhängande, även om vi planterar i olika krukor. rolleyes.gif
lovwal
CITAT (robertgoulet @ 03-04-2009, 11:11) *
Några tacksamma väldoftande krukväxter vi missat?

lavendel och kaprifol luktar gott. smile.gif kaprifolen behöver förstås något att klättra på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon