Har ingen större erfarenhet av förkultivering av blommor, utan har mest köpt färdiga växter till balkonglådorna tidigare. I år hade dock jag och flickvännen tänkt driva upp lite plantor i miniväxthus för att förgylla balkongen en smula framåt sommaren. I mitt huvud dök det upp en tanke på att det hade varit trevligt med en större kruka på balkongen med dofttema. Därför har vi nu, efter en trip till Plantagen, inhandlat både drivhus och en rad fröer till väldoftande blommor, som vi försökt så efter angiven instruktion och sunt förnuft.
Sommarlövkoja,
Roseniberis,
Heliotrop och
Luktärt blev det, och jag köpte även
Lukt-Reseda, som dock - om jag förstått saken rätt - inte behöver förkultiveras utan kan direktsås.
Fröerna är planterade sedan igår kväll, men allmänna tips beträffande vårt lilla nybörjarprojekt tas tacksamt emot. Är det något särskilt vi bör tänka på? Heliotropen verkade t ex lite knepig när jag läste på påsen; är de svåra att driva upp? Finns det någon anledning att inte kombinera några av blommorna i samma kruka, eller rent av nära varandra? Några tacksamma väldoftande krukväxter vi missat? Tacksam för input.