octachoron
Nu har jag några krukrosor i ett ouppvärmt garage som idag ligger på en temperatur på ca + 7 grader C.
Rosorna har så smått börjat skjuta skott.
När kan jag ta ut dem och sätta dem i ett skyddat läge på altanen?
Och i så fall, ska jag flytta in dem vid risk för nattfrost?

Det är första gången som jag har försökt övervintra rosor i garaget så jag är lite försiktig...
Jag bor i zon 4.
Ezereht
Skulle inte ta ut dem än i alla fall. Nattfrost tror jag inte är det "farligaste" utan skarp vårsol.
Bassam
Tack för frågan

Du kan ta dem ut när jorden blir frost fri i APRIL , och det är bättre om du ta dem inne när blir frost eller isolerar krukor.

H:Bassam
renate
Mina krukrosor står på min inglasade altan sedan några veckor.De har övervintrat i snickerboden. Jag vill att de får ljus,det har varit några minusgrader någon natt men det gör inget.De är inte utsatt för den starka solen,jag har bambupersienner som jag rullar ner,när solen är för stark.
octachoron
Då behåller jag dem i garaget åtminstone några dagar till. Sedan får jag se...
Tack för råden!
Erika i Sandviken
Mina fick komma ut ur det isolerade men kalla förrådet i går, till växthuset.

[attachment=32798:2009_04040025.JPG]
Kajsa
Zon 4 är lite tidigt men vill du bära krukorna fram och tillbaka går det bra, själv orkar jag inte kånka så, utan alla rosor och fuchsior åker ut på en ggn och sedan får dom stå där. Så det beror också lite på hur många krukor man ska släpa på. Ett växthus eller uterum är perfekt första tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon