Full version: svartmyror
vallingatan
Jag har planer på att gräva ner en gammal parabolantenn i marken. Jag tänkte sedan fylla den med grus, lite jord och sand, och i detta tänkte jag sätta torktåliga, solälskande växter. Men jag har en del små kompisar på tomten som brukar leta sig in i krukor och så, och de små sockermyrorna får ju gärna finnas men inte i parabol-odlingen. Har någon något bra och miljövänligt tips om hur jag skall stoppa deras framfart. Utan att ta död på dem.
Tacksam för tips.
Lady Hamilton
Något som jag brukar använda i växthuset är Kanel och för mig har det fungerat utmärkt smile.gif
KURT
Du kanske kan välja material som de inte trivs i, för om de trivs så kvittar det vad du gör, de kommer att komma tillbaka. Kanske går det att använda grövre grus, eller t o m stenar, utan några fina korn som myrorna kan använda?
CillaM
Men om du gräver ner en gammal parabol och sedan planterar torktåliga växter så blir ju effekten precis det motsatta. De dränks när regnet kommer, så vida du inte borrar ett antal hål i parabolen innan förstås...
smuleborg
CITAT (vallingatan @ 03-04-2009, 16:06) *
Jag har planer på att gräva ner en gammal parabolantenn i marken. Jag tänkte sedan fylla den med grus, lite jord och sand, och i detta tänkte jag sätta torktåliga, solälskande växter. Men jag har en del små kompisar på tomten som brukar leta sig in i krukor och så, och de små sockermyrorna får ju gärna finnas men inte i parabol-odlingen. Har någon något bra och miljövänligt tips om hur jag skall stoppa deras framfart. Utan att ta död på dem.
Tacksam för tips.

Sockermyror? Om det är svartmyror du menar är min erfarenhet att de älskar sten, sol och torka.
Betty
Kul att se att det är fler än jag (med ursprung i Österbotten) som kallar dem för Sockermyror smile.gif . De gillar som sagt varmt och torrt så det är bara till att vattna och hålla fuktigt i parabolen så flyttar de till nånstans där de kan gå torrskodda. Fast då passar det inte så bra med torktåliga solälskande växter förståss... g.gif Det finns en del perenner som vill ha både soligt och fuktigt samtidigt, t. ex.:
Hosta undulata = Brokfunkia
Lysimachia nummularia = Penningblad
Myosotis scorpioides = Förgätmigej
Iris sibirica = Strandiris
Trollius x cultorum = Trädgårdssmörboll
Lythrum salicaria = Fackelblomster
Chelone obliqua = Sköldpaddsört
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon