Full version: Hybridvingnöt
Huggorm
I en gammal bok jag har står det om ett träd som kallas Hybridvingnöt, Pterocarya X rehederana. Den är en hybrid mellan kaukasisk och kinesisk vingnöt.

Dess största förtjänst är att det växer ruskigt fort, fortare än sina föräldrar som båda är kända för att vara snabbväxare. En tjugoårig hybridvingnöt kan ha en stamdiameter på 60cm. När boken skrevs 1983 fanns det tydligen ett 15m högt exemplar på Karl Evert Flincks lignossamling i Bjuv, det borde vara rätt stort idag. Någon som känner till det exemplaret?

Ingen plantskola jag kollat med har hybridvingnöt i sortimentet, inte ens Egnérs som annars har allt möjligt exotiskt. Detta träd skall ju klara zon 3 så det borde finnas stort intresse för det här i landet. Hur kommer det sig att ingen vet något om hybridvingnöten, har det hänt något sedan min bok skrevs -83? Kanske det har visat sig att detta träd har en del oönskade egenskaper också?
Åsa, mälardalen zon 2
Den verkar vara ganska ovanlig. Jag kollade in Esvelds sortiment och den finns med där men det står inget pris utan det står att de kan försöka få tag på den hos kollegor + sätta en på väntelista tills de får tag på en. Så det verkar inte ens som den går lätt att få tag på i holland.
pebblelake
Eller köp en planta från england ca 280 kr http://www.bluebellnursery.com/cgi-bin/cat...a&initial=P
Huggorm
Intressant länk där, särskilt som det var lätt att jämföra med den kaukasiska vingnöten. Det verkar ju som hybridvingnöten växer bara lite snabbare än den vanliga, 6-10m hög och 6-8m bred istället för 6-8m hög och 6m bred på 6-8 år. Inte väldigt stor skillnad, då kanske det är lika bra att skaffa en vanlig kaukasisk vingnöt, den finns ju att få som e-planta dessutom.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon