Hur är det möjligt att jag har missat att odla lagerblad

?
Nu har jag fattat det, tack vare 10-topp-listan !!
Skulle jag kunna få köpa någon/ några sticklingar av någon vänlig odlare ?
Här är en till som söker!
Jag har hittat lager
På plantagen, 69 kr
Hejsan!
Jag har en lager som jag planterade förra sommaren. Den har stått ute hela vintern. Ja, och vid tillagning av diverse goda grytor etc så har jag under hela vintern bara "skuttat" ut i örtagården o tagit några blad. Toppen! (Samma med Rosmarin o Timjan)
Just nu vill jag inte ta några sticklingar, men kanske senare när det har "kommit igång" ordentligt. Ja, så ifall intresse finnes senare i vår/sommar så kontakta mig. (Det handlar isåfall om gåva, ersättn för porto bara.)
Ha det så gott!
/Kasam (finns i Malmö)
Meriona
07-04-2009, 17:36
HUR tar man stickling på lager? Rotskott eller... nåt annat? Jag är okunnig men nyfiken!
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2009, 06:53
Det är bara att kapa av ett skott ca 1dm långt, precis som man gör på många andra växter. Sedan gäller det att ha tålamod det kan ta uppåt 6mån innan rötterna kommer.
Meriona
09-04-2009, 16:28
Ja där fick man lära sig nåt nytt! Tack Åsa!
anne-li i olofstorp
10-04-2009, 20:56
Jag har haft lager i c:a 10 år och har en uppstammad planta i uterummet på vintern men ute på sommaren. I och med att den är uppstammad och bollformad är det svårt att ta sticklingar från den, men hittar ni plantor så köp, det är en jättehärlig växt, fin och god.....
Piccante
10-04-2009, 20:59
Lagar finns väl ofta på plantskolor som Plantagen, blomsterlandet etc. Brukar gå att hitta till överkomligt pris.
Jag köpte en (iofs ganska liten) planta på
Tirups Örtagård i veckan, för 45:-.
Jag ska till någon plantskola i dag ... om jag inte hittar något under våren, så skickar jag ett pm till Kasam !
Jag hittade en lagerplanta, modell rätt stor och den kostade närmare 300 kr.
Så jag köpte den INTE!
Kasam verkar få ett pm, om jag inte hittar någon trevligare pris under våren ...
Har du kollat plantagen? De hade fina plantor för 69 kr
Måste kikar in där nästa gång jag besöker storstan !
Preussen
12-05-2009, 14:26
Hornbach har ett stort utbud av lagerbuskar. finns allt från 49 kr till 1300.
Lager är väl inte härdigt i vårat svenska klimat? Har haft lagerträd i 3år och dom har alla dött på senhösten tidig vinter.
gunirene
27-05-2009, 13:00
Jag har en lager som jag köpte för tre år sedan. Har planterat den i en stor kruka som står ute hela sommaren. Lager är frostkänslig så jag tar in den på hösten och låter den stå i garaget hela vintern. En liten skvätt vatten då och då. Knippsar lagerblad under hela året.
Zon 1: Min lager har varit planterad i örtagården hela vintern. Skyddat läge, men visst har det varit en del minus då och då. Står väldränerat. (Samma med Rosmarin som jag har haft ute i flera vintrar.)
Alexander-VG-zon3
27-05-2009, 18:17
Lager tål en hel del minus, men är inte fult härdig i vårt klimat.
på skyddade platser i zon 0-1 så kan äkta lager vara på friland utan större skador och ändå växa en del.
annars så kan man odla den i kruka, sedan så tar man in växten efter dom första frostnätterna har kommit och övervintrar den svalt och ljust inne.
jag har haft en lager ute i ett oskyddat zon 1-2 läge skåne, men den har frusit ihjäl helt denna vinter plus så växte min lager inget vidare på sommaren och frös i topparna. lager är annars väldigt känsligt i svenskt klimat och kommer inte växa så mycket om knappt alls i normala lägen. och passar bättre att odla i kruka.
har man nu lyckan att ha ett riktigt bra (kanske kustnära) zon 0-1 läge så kan man plantera ut lagern på friland. då i ett soligt eller halvskuggigt läge i väldräneradjord. mycket vatten tidigt på året och gärna lite skydd mot vårsolen.
skyddar man den mot vinterkyla kan man ju odla den mer norrut.
Rosmarin är mycket tåligare än lagern, jag har några rosmarin buskar på friland i skyddande lägen och dom har varit med ett bra tag en del. denna vinter har det varit 50/50 bland mina rosmarin buskar hälften har dött och hälften har klarat sig, mycket beror på läget.
Kasam slipper att få en lagersticklingförfrågan... för jag har blivit med en lagerplanta!
Den meter stora, 4-6 grenade lagern som jag dreglade över i våras var på rea i dag!
Den kostade i våras 280 spänn, nu fick jag den med 125 kr.
Visst köpte jag, för det ta ju sin lilla tid att få en stickling att växa till en meter hög buske.
Pingis23
28-07-2009, 17:28
Hur stora kan de bli om man stammar dom? Skulle vara fint med ett träd på altanen.... Och kan man övervintra den i garaget så borde det ju funka? ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.