Full version: skott i gräsmattan
farenstedt
jag har massor med skott i min gräsmatta (som jag inte vill ha där) hur får jag bort dom?
grannarna kapade träd och nu är det fullt av skott.
Boxer
Är det en gräsmatta som du klipper ofta? I sådana är det ingen fara, för då åker de väl med gräsklipparen
farenstedt
nja just nu väntar jag på mitt hav av gullvivor som kommer att växa upp där snart. men vad kan det vara som skottar så extremt?
KURT
Asp är väl värst, men även en del fruktträd kan ge många rotskott.
EKLO
Jag brukar rycka upp dem för hand om det går - bäst effekt. men ibland sitter de för hårt och då får det bli sekatör, långt ner i jorden då...
Aqvakul
CITAT (EKLO @ 04-04-2009, 09:09) *
Jag brukar rycka upp dem för hand om det går - bäst effekt. men ibland sitter de för hårt och då får det bli sekatör, långt ner i jorden då...

yes.gif
Malin_MeL
Vi har nåt som ser ut som rönn men den sätter inte bär, det är nåt ganska vackert prydnadsträd iaf. men jösses vad skott det sätter, växer dessutom mycker fortare än gräset. Jag brukar dra lagom hårt snett från sidan och ibland har man tur och får upp roten som skjutit skottet. en gång fick jag upp 5 meter rot, gräsmattan fick ju ett slingrande märke men det läkte snabbt.

Det finns också speciella "pinnar" som är gjorda för att ta bort maskrosor som man sticker ner längs skottet i jorden och kan bända upp dem.

Att bara klippa dem med gräsklipparen funkar inte med mina, det blir som att toppa den och då förrgrenar de sig bara.

/Malin
Huggorm
CITAT (Malin_MeL @ 04-04-2009, 09:26) *
Vi har nåt som ser ut som rönn men den sätter inte bär, det är nåt ganska vackert prydnadsträd iaf. men jösses vad skott det sätter, växer dessutom mycker fortare än gräset. Jag brukar dra lagom hårt snett från sidan och ibland har man tur och får upp roten som skjutit skottet. en gång fick jag upp 5 meter rot, gräsmattan fick ju ett slingrande märke men det läkte snabbt.

Det finns också speciella "pinnar" som är gjorda för att ta bort maskrosor som man sticker ner längs skottet i jorden och kan bända upp dem.

Att bara klippa dem med gräsklipparen funkar inte med mina, det blir som att toppa den och då förrgrenar de sig bara.

/Malin

Låter som rönnsumak tycker jag
Malin_MeL
CITAT (Huggorm @ 04-04-2009, 09:27) *
Låter som rönnsumak tycker jag

googlade bilder på den och ja, det är det, tack! fin men hopplös med alla rotskott!
Aqvakul
älskar rönnsumak... wub.gif trots rotskotten... wub.gif
smuleborg
CITAT (KURT @ 04-04-2009, 06:45) *
Asp är väl värst, men även en del fruktträd kan ge många rotskott.

Ja, vi har - vi kallar dem krikon (ett slags plommonträd, gula plommon) - som ynglar av sig hej vilt. För något år sedan klippte vi inte gräsmattan speciellt ofta - regnfattig period, vi vattnar inte gräsmattan, brunnen mäktar inte med - och Krikonskott överallt. Vi skar bort en bit av roten (en bit ifrån med spade).

I den vilda delen har vi tillbringat många timmar med att gräva bort krikon (såväl träd som skott), dragit rötter o.s.v.
HelenJ
En bekant till mig som har en sommarstuga intill en bokskog kom en gång ut till stugan och upptäckte att istället för gräsmatta hade hon en armé av bokar! Tusentals småbokar som var ca 1 dm höga. Grönt var det visserligen men.... Gräsklipparen gjorde processen kort med dem och de kom inte tillbaka. Synd hon inte fotade - jag hade gärna velat se den gräs.. förlåt, bokmattan! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon