Niangi

Någon som var var jag kan hitta en sådan zonkarta (helst online) ?
Eftersom vi har väldigt varierande höjd här så vet jag att zonerna varierar rätt mycket, har sett en sådan karta på Blomsterlandet i Jönköping, jag kan ju fråga där nästa gång jag besöker dem, men om någon vet någonstans på nätet där det finns skulle jag bli tacksam! smile.gif
Anders zon 1
Riksförbundet Svensk Trädgård har tagit fram de officiella zonkartorna för Sverige och du kan hitta detaljkartor på deras hemsida. Tyvärr verkar det inte gå att komma åt detaljkartorna just nu. Tydligen är sidan inte klar ännu. http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zo...etaljkarta.html
Niangi
Det verkar inte gå att hitta nån karta över Jönköping?
Huggorm
Just på grund av att det ändrar sig så snabbt i den delen av Sverige är det ändå ingen större idé att kolla på zonkartor. Du får en säkrare bedömning genom att kolla vilka växter som trivs, hur snabbt tjälen försvinner och hur temperaturen ändrar sig
Anders zon 1
CITAT (Niangi @ 07-04-2009, 09:43) *
Det verkar inte gå att hitta nån karta över Jönköping?

Som sagt, sidan med detaljkartor funkar inte just nu vad det verkar, men kommer säkert att göra det när dom får ordning på hemsidan. Man har tagit fram kartor som går ner på ungefär länsnivå och där kan man se en del detaljer i alla fall, t ex att området närmast Vättern tillhör zon 2 (skullle till och med tro att det är zon 1 på de mest gynnsamma ställena, fast det syns inte på kartorna) medan det uppe på höglandet är zon 4-5. Kartorna finns även i bokform och går nog att hitta på ett bibliotek.

Visserligen har klimatet ändrat sig en del sedan kartorna gjordes och man ska ta dom med en nypa salt, men det kan ändå vara intressant att se på ett ungefär hur klimatet där man bor är i förhållande till andra platser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon