|
Med anledning av "städatråden" undrar jag vad som egentligen är att klassa som pedanteri? Jag märker att så fort man säger att man städar varje dag, kommer automatiskt undran om "ni som är pedanter". Jag anser mej inte som pedant, har saker där dom inte borde vara, men försöker begränsa mej. Jag vet att när man låter det bli för mycket överallt, är det mycket svårare att "ta tag i skiten" än om man håller undan.
Men vad anser ni pedanteri? Är det när man som min vännina "storstädar" en gång i veckan och tar väggar, fönster och tak.? Eller är jag en pedant när jag inte gillar att få grus under fötterna (går barfota inne)
skogstroll
04-04-2009, 10:50
jag tycker det är ganska kul att städa (om jag har tid)  Annars brukar jag väl mest städa någorlunda regelbundet och sen lite extra om man får gäster. Det är ju faktiskt lite olika också hur man bor, hos mig blir det damm väldigt fort och egentligen skulle jag behöva städa varje helg, men inte alltid man orkar. En annan grej tror jag är att jag tror man gör sig själv en otjänst om man alltid ska ha kliniskt rent. Jag inbillar mig att man lättare får allergier om man aldrig utsätts för smuts! Fönster och tak en gång i veckan tycker jag däremot är helt uppenbart ett problem...
anne-li i olofstorp
04-04-2009, 11:01
Pedanteri är när man inte hinner äta upp maten innan tallrikarna skall vara diskade.... Eller när man måste KAMMA mattfransarna (jag har varit där - Farmor och Pappa kammade alltid mattfransarna när det var nystädat) Med åren har det värsta gått över. Jag veckar inte örngottsbanden längre, byter inte hyllpapper i skåpen vår och höst (har inga att byta heller). osv osv.....
Myosotis
04-04-2009, 11:09
CITAT (anne-li i olofstorp @ 04-04-2009, 12:01)  Pedanteri är när ... man måste KAMMA mattfransarna....  Min mamma är en pedant!!
CITAT (anne-li i olofstorp @ 04-04-2009, 12:01)  Pedanteri är när man inte hinner äta upp maten innan tallrikarna skall vara diskade.... Eller när man måste KAMMA mattfransarna (jag har varit där - Farmor och Pappa kammade alltid mattfransarna när det var nystädat) Med åren har det värsta gått över. Jag veckar inte örngottsbanden längre, byter inte hyllpapper i skåpen vår och höst (har inga att byta heller). osv osv..... där kan jag hålla med. För mej är en pedant, någon som alldrig sitter ned en stund, utan hela tiden springer runt och städar. (även när dom har gäster) Att dammtorka fyra-fem ggr. om dagen, är nog överkurs. Bodde tidigare med en "rent hus-sammlare" och det var ingen hit, att städa då, när tusentals droppade prylar låg överallt och skulle flyttas på. nu "offrar" jag två timmar/dag och det räcker bra. Kul att städa tycker jag väl inte, men tycker det är kul när jag är klar och sätter mej med en kaffe och njuter av rent hus.
Huggorm
04-04-2009, 11:29
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 12:18)  nu "offrar" jag två timmar/dag och det räcker bra.  Städar du alltså i två timmar per dag? Om du inte har ett extremt stort hus så ligger du nog ganska nära gränsen till pedant i såna fall...
skånepåg
04-04-2009, 11:36
Städar inte så ofta, har en katt som fäller hår så lite hårbollar och dammtussar blir det så då blir en damsugning kanske 1-2 ggr i månaden. Och diska e nåt jag inte gillar, fasst brukar ju inte bli så mycket disk så typ efter 2-3 dagar så har man ett litet berg, men jag brukar diska upp det ganska snabbt  Men min mamma hon diskar flera ggr om dagen och dammtorkar en hel del, och dammsugaren e säkert framme ett par ggr i veckan, rätt pedantisk tant
Eva-Helene
04-04-2009, 12:15
Min f.d. svärmor var pedant! Hon litade aldrig på att någon annan (inte ens hennes äldsta, pedantiska dotter) kunde städa "ordentligt"! Jag kan mååånga exempel, men ett tydligt tecken på hennes pedanteri var att min exmake var barn och lekte med sina bilar m.m. och gick på toa så var alla leksaker borta när han kom tillbaka från toan. När hans o mina barn var små hade hon lugnat sig en aning - eller om det var för husfridens skull (jo jag har lite humör, speciellt när det gäller mina barn)
*Stintan*
04-04-2009, 12:19
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 12:18)  nu "offrar" jag två timmar/dag och det räcker bra.  Men jösses hur stort hushåll har du? Springer du runt dom andra 22 timmarna/dygn och skräpar ner eller hur kan man annars behöva städa 2 timmar/dag?
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-04-2009, 13:18
pejori jag tror att du är pedant....
Om jag minns rätt, så är du ensam och då skall väl inte behöva städas 2 timmar per dag?????
Aqvakul
04-04-2009, 13:48
Va då pedant, vi är väldigt olika... Så länge det inte är "tvångsmässigt" så är det väl helt OK att vara ordentlig. (Det finns människor som lider av någon slags renlighetsfobi och städar jämt. De borde få hjälp att ändra sitt beteende, men i övrigt...nej.... )
Piccante
04-04-2009, 15:40
Städa kan man göra varje dag utan att det är pedantiskt. Diska och plocka undan vill jag göra ganska ofta så det inte gror igen men "riktig" ordning är det ju först när alla kaffekoppar står med öronen åt samma håll, glasen i raka led, kryddorna i alfabetisk ordning och böckerna i bokhyllan är ordnade ämnesvis och ingen står upp och ned på eller för långt inskjuten från kanten. Men det orkar man ju inte med varje gång man städar.
Gunilla T
04-04-2009, 17:36
Har ni någon i er bekantskapskrets som "bygger hustak med händerna"? Ja, som sätter armbågarna i bordet och formar handflatorna som ett tak... Stor sannolikhet att den personen är pedant..
Aqvakul
04-04-2009, 18:08
CITAT (Gunilla T @ 04-04-2009, 18:36)  Har ni någon i er bekantskapskrets som "bygger hustak med händerna"? Ja, som sätter armbågarna i bordet och formar handflatorna som ett tak... Stor sannolikhet att den personen är pedant..  en intressant teori - den ska jag följa upp...  (stämmer iaf inte på mig...  )
Vi har ett hus på 300 m² och där finns inte en dammtuss men det är frugan som vill ha det så, jag har lärt mig att leva med det, hellre för rent än tvärt om. Dammsugare går det åt. Kanske är hon pedant?
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-04-2009, 18:25
Räknar ni disk också till städning? Jag räknar det till vanlig hushållsarbete för det gör man ju några gånger varje dag.
Red Top
04-04-2009, 18:26
För mig är en pedant någon som aldrig kommer till skott och blir färdig. Varje detalj är för viktig för att de ska se helheten. Markus exempel på en pedant; där glasen ska stå i raka rader och alla öron på kaffekopparna åt rätt håll. Det värsta med ett sådant beteende är ju att själva städningen blir lidande. Detaljerna tar för lång tid. Det räcker inte med att torka av spisen, nej den måste dras ut från väggen och städas runt om. och golvet där den står måste skuras. Alla mattor och dukar måste ligga rakt. Gardinerna hänga exakt lika osv, osv. Att det sen är skitigt i hörnen eller under badkaret är ointressant. Det syns ju inte. Att städa mycket och ofta kan ju vara ett tecken på städmani, men inte nödvändigtvis. Många människor trivs med att ha rent omkring sig och gör det till en vana att alltid städa lite varje dag. Att rycka tallrikarna från bordet tyder bara på att man är hialös(hittar inget bra svenskt ord för det)  och har liten respekt för andra människor. Hemma hos mig hjälps vi åt med allt, även städningen; där min gube gör allt grovjobb, som fönsterputsning, dammsugning och golvskurning. Själv får jag fullt utlopp för min pedantiska sida, genom en minutiös ordning i skåp och lådor. Ve den som lägger en gaffel eller ställer ett glas fel Men jag bygger inte hustak med händerna
Gunilla T
04-04-2009, 18:29
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2009, 19:08)  en intressant teori - den ska jag följa upp...  (stämmer iaf inte på mig...  ) Nää..inte på mig heller  kolla in Carl Bildt nå´n gång när han intar den positionen ..kul..
Aqvakul
04-04-2009, 18:33
CITAT (Gunilla T @ 04-04-2009, 19:29)  Nää..inte på mig heller  kolla in Carl Bildt nå´n gång när han intar den positionen ..kul.. Åh Calle, min gamle kombattant inom kårpolitiken i början på 70-talet. Inte trodde jag att det skulle bli något av honom....
Sussie F-Flower
04-04-2009, 20:11
Oj! Den här tråden har jag läst nu först. Det är väldigt blandat hur man tycker och känner inför ett visst ord. Visst är väl det lustigt? Jag tror inte att någon av er hade tagit upp min "första spontana tanke" vad gäller ordet "pedant". Nu tänkte jag att jag skulle gå och titta i ordboken vad som står exakt om pedant men det gör jag sedan istället... Eftersom vi alla har våra olika värderingar om allt och ingenting så känner jag ändå att Markus ligger närmast vad jag tycker att pedant är men ändå inte. Tex att vrida kopparna så att alla öron pekar åt samma håll, det är ju pedant om man vill att det ska vara snyggt i skåpen... Visst vill jag ha snyggt i skåpen men själv så gör jag det för att det ska ta mindre plats då jag har så litet kök... Handdukar, lakan, påslakan, örngott, dukar, löpare m.m. viker jag var för sig, varje sak i samma storlek. Detta också för att det underlättar att hitta i linnegarderoben samt att det tar mindre plats. Kanske kan jag anses pedant av andra på just dessa saker men det tycker jag definitivt inte själv, för jag är urdålig på att städa. Jag vet precis hur man gör, det är inte det. Det är bara det att när jag ska städa så är jag så noga och jag vill att hela huset ska bli som "i skick som nytt". Har jag inte tid till det så blir det oftast bara dammsugning, vilket det blir jämt! För mig är inte pedant att man städar så väldans mycket och intensivt. Det är när man undviker att leva och göra vissa saker, för att man stökar till det efter sig. Om man inskränker sitt liv till att leva efter att inte röra till det... DÅ är man pedant tycker jag. (eller kallas det för någonting annat...? Jag kanske är helt ute och cyklar nu...?  )
CITAT (*Stintan* @ 04-04-2009, 13:19)  Men jösses hur stort hushåll har du? Springer du runt dom andra 22 timmarna/dygn och skräpar ner eller hur kan man annars behöva städa 2 timmar/dag?   Jag är lååångsam ju...  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-04-2009, 14:18)  pejori jag tror att du är pedant....
Om jag minns rätt, så är du ensam och då skall väl inte behöva städas 2 timmar per dag????? Japp...lever ensam med två långhåriga hundar och dito katt... samt fåglar som vispar ut frön överallt... två timmar innefattar allt inklusive disk och tvätt.. OOO hjälp...jag är kanske på gränsen till pedant, fast jag har Hundhår som virvlar runt just nu...  CITAT (Aqvakul @ 04-04-2009, 14:48)  Va då pedant, vi är väldigt olika... Så länge det inte är "tvångsmässigt" så är det väl helt OK att vara ordentlig. (Det finns människor som lider av någon slags renlighetsfobi och städar jämt. De borde få hjälp att ändra sitt beteende, men i övrigt...nej.... ) Det gör jag inte, jag städar för att trivas och slå ihjäl dötid... Kan slå mej till ro med tussar om jag känner för det, eller kroppen säger nej...men trivs med att hålla undan... Och så luktar det så gott när det luktar rent.
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-04-2009, 21:11)  Oj! Den här tråden har jag läst nu först. Det är väldigt blandat hur man tycker och känner inför ett visst ord. Visst är väl det lustigt? Jag tror inte att någon av er hade tagit upp min "första spontana tanke" vad gäller ordet "pedant". Nu tänkte jag att jag skulle gå och titta i ordboken vad som står exakt om pedant men det gör jag sedan istället... Eftersom vi alla har våra olika värderingar om allt och ingenting så känner jag ändå att Markus ligger närmast vad jag tycker att pedant är men ändå inte. Tex att vrida kopparna så att alla öron pekar åt samma håll, det är ju pedant om man vill att det ska vara snyggt i skåpen... Visst vill jag ha snyggt i skåpen men själv så gör jag det för att det ska ta mindre plats då jag har så litet kök... Handdukar, lakan, påslakan, örngott, dukar, löpare m.m. viker jag var för sig, varje sak i samma storlek. Detta också för att det underlättar att hitta i linnegarderoben samt att det tar mindre plats. Kanske kan jag anses pedant av andra på just dessa saker men det tycker jag definitivt inte själv, för jag är urdålig på att städa. Jag vet precis hur man gör, det är inte det. Det är bara det att när jag ska städa så är jag så noga och jag vill att hela huset ska bli som "i skick som nytt". Har jag inte tid till det så blir det oftast bara dammsugning, vilket det blir jämt! För mig är inte pedant att man städar så väldans mycket och intensivt. Det är när man undviker att leva och göra vissa saker, för att man stökar till det efter sig. Om man inskränker sitt liv till att leva efter att inte röra till det... DÅ är man pedant tycker jag. (eller kallas det för någonting annat...? Jag kanske är helt ute och cyklar nu...?  ) Tack gode gud...jag är tydligen inte pedant...Koppar och glas står där det finns plats i respektive skåp, och inte ens uppåt eller nedåt, utan blandat. Men dom står i skåpet, inte på bänken eller i diskstället. tycker inte det själv, då jag kan slå mej till ro, fast allt inte är tipp topp, då jag trots allt bor här.
Sussie F-Flower
04-04-2009, 22:06
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 22:59)  Tack gode gud...jag är tydligen inte pedant...Koppar och glas står där det finns plats i respektive skåp, och inte ens uppåt eller nedåt, utan blandat. Men dom står i skåpet, inte på bänken eller i diskstället. tycker inte det själv, då jag kan slå mej till ro, fast allt inte är tipp topp, då jag trots allt bor här.  Jag tror inte att du behöver känna någon större oro, kära du... Det som är viktigast ändå är ju att man är nöjd själv och att man känner harmoni i sitt eget hem...  ...Eller hur...?
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-04-2009, 23:06)  Jag tror inte att du behöver känna någon större oro, kära du... Det som är viktigast ändå är ju att man är nöjd själv och att man känner harmoni i sitt eget hem...  ...Eller hur...? Precis... Jag kan prioritera viktigare saker, men eftersom jag är utanför arbetsmarknaden, har jag 24 timmar ledigt/dygnet och städa är också ett tidsfördriv, när man inte kan gräva ute eller det är för kallt för nio timmar i skogen med djuren. Så ibland dammsuger jag inte, men när hundarna fäller, kan jag dammsuga två gånger/dag...
Sussie F-Flower
04-04-2009, 22:13
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 23:09)  Precis... ....Så ibland dammsuger jag inte, men när hundarna fäller, kan jag dammsuga två gånger/dag...  ...Samma här....
Sussie F-Flower
04-04-2009, 22:23
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 23:16)  hihi... jag anade det... det är samma här hos mig. Man får kolla varje morron vart man sätter fötterna.... Just nu är det vedervärdigt... Funderar om jag ska köra en kur med opilca på doggen...? (Har EN oöppnad tub kvar sedan förra hunden, 1993)
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-04-2009, 23:23)  hihi... jag anade det... det är samma här hos mig. Man får kolla varje morron vart man sätter fötterna.... Just nu är det vedervärdigt... Funderar om jag ska köra en kur med opilca på doggen...? (Har EN oöppnad tub kvar sedan förra hunden, 1993)  Ja djävlar... Kinesisk nakenhund har man hört talas om, men Svensk nakenhund...det du...Du kan ju uppfinna en ny ras där
Sussie F-Flower
04-04-2009, 22:28
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|