|
Jag har just gjort i ordning ett litet hörn i trädgården för att göra rabatt där nästa år. Har tänkt täcka med plast tills det är dags. Räcker det med vanliga sopsäckar? Eller behöver det vara kraftigare plast?
Det beror på vad det har växt där innan? Har det varit tistlar eller andra rotogräs så måsten man i alla fall ha dubbelplast och täcka den och tynga ned den ordentligt. Har det bara varit fröogräs, så är det nog inga problem.
gott om kirskål har det varit iaf...
Lägg ett lager tidningar under plasten så är du garderad. De multnar bort efter nåt år.
smuleborg
05-04-2009, 20:48
CITAT (HelenJ @ 05-04-2009, 20:27)  Lägg ett lager tidningar under plasten så är du garderad. De multnar bort efter nåt år. Ja, men en säsong lär inte räcka för att bli av med kirskål. Har jag läst nånstans.
CITAT (smuleborg @ 05-04-2009, 21:48)  Ja, men en säsong lär inte räcka för att bli av med kirskål. Har jag läst nånstans. Räcker inte ett år??! Ahhh! Hur ska jag kunna stå ut längre? Tyckte jag var duktig som har tagit beslutet att vänta ett HELT år...
CITAT (Nila @ 07-04-2009, 20:11)  Räcker inte ett år??! Ahhh! Hur ska jag kunna stå ut längre? Tyckte jag var duktig som har tagit beslutet att vänta ett HELT år...  Nej, ett år räcker nog inte för att ta död på dem helt - men de kommer att vara så försvagade att du kanske har en rimlig chans att hålla efter dem med handrensning.
smuleborg
07-04-2009, 19:55
CITAT (HelenJ @ 07-04-2009, 20:43)  Nej, ett år räcker nog inte för att ta död på dem helt - men de kommer att vara så försvagade att du kanske har en rimlig chans att hålla efter dem med handrensning. Ja, det är ju så. Minst två säsonger. Du måste täcka minst en halvmeter utanför området. Har jag läst nånstans. Dubbla täckdukar, om jag vore du skulle jag lägga till rejält med tidningar. Om man behöver vänta så länge, jag skulle grunda ordentligt. Dubbelt upp med täckduk och rejält med tidningar. Minst en halvmeter utanför rabatten.
Men... va tråkigt! Men men... inte så mkt annat att göra antar jag... Kanske behöver lite träna mitt tålamod för att fixa detta dock...
Fågelvägen
09-04-2009, 19:50
Här är ett mera arbetsamt men snabbare förslag, eftersom du är otålig: Om det är fråga om ett litet hörn, t.ex. 1,5x2 m, så är det ju inte omöjligt att gräva upp all kirskål och rensa bort rötterna för hand. Du kan t.o.m. sikta jorden om du vill ägna dig så litet som möjligt åt rensande efteråt. Riktigt nyttig motion - och belöningen kommer snabbt! Om du är osäker på om du fått bort allt ogräs kan du kanske ha något vackert ettårigt i din nya rabatt. Eller potatis, som man ofta brukar ha som första odlingsväxt. Då kan du på hösten få tag i de sista smyg-ogräsen.
Tack för frågan
Jag förstod inte varför vänta i många år täcks marken och sedan gör kant 30 cm av jorden, samtidigt kan du plantera växter och bli fri från ogräsdöda ogräs.
H:Bassam
smuleborg
15-04-2009, 19:36
CITAT (Fågelvägen @ 09-04-2009, 20:50)  Här är ett mera arbetsamt men snabbare förslag, eftersom du är otålig: Om det är fråga om ett litet hörn, t.ex. 1,5x2 m, så är det ju inte omöjligt att gräva upp all kirskål och rensa bort rötterna för hand. Du kan t.o.m. sikta jorden om du vill ägna dig så litet som möjligt åt rensande efteråt. Riktigt nyttig motion - och belöningen kommer snabbt! Om du är osäker på om du fått bort allt ogräs kan du kanske ha något vackert ettårigt i din nya rabatt. Eller potatis, som man ofta brukar ha som första odlingsväxt. Då kan du på hösten få tag i de sista smyg-ogräsen. Hur ser kirskålens rötter ut? Jag har gjort typ som du beskriver i rabattet med mindre svåra "ogräs".
CITAT (Bassam @ 10-04-2009, 04:44)  Jag förstod inte varför vänta i många år täcks marken och sedan gör kant 30 cm av jorden, samtidigt kan du plantera växter och bli fri från ogräsdöda ogräs. Vad är ogräsdöda ogräs för något? Eller rättare sagt - jag begrep inte ett dugg av den här meningen...
Fågelvägen
16-04-2009, 23:24
Hej smuleborg! Det är ca 3 år sedan jag rensade bort all kirskål från en rabatt. Såvitt jag minns är rötterna ganska ljusa, ca 1 mm tjocka och med lite knölar (ca 20 mm stora) här och där. Jag har inte hittat någon kirskål sedan dess! Följer du kirskålens blad hittar du väl rötterna? Ännu ett sätt för Nila: pallkragar (2 på varann) med 1 cm tjockt tidningslager i botten, ovanpå tidningarna planteringsjord med vilka växter du vill i ett par år. Det tar åtminstone död på åkervinda, som också är ett besvärligt ogräs.
Tack för frågan
Du kan vinna tid genom utveckling av tidningar över jorden och sedan nylon och planteringsjord och plantera vad du vill.
H:Bassam
smuleborg
19-04-2009, 19:46
CITAT (Fågelvägen @ 17-04-2009, 00:24)  Hej smuleborg! Det är ca 3 år sedan jag rensade bort all kirskål från en rabatt. Såvitt jag minns är rötterna ganska ljusa, ca 1 mm tjocka och med lite knölar (ca 20 mm stora) här och där. Jag har inte hittat någon kirskål sedan dess! Följer du kirskålens blad hittar du väl rötterna? Ännu ett sätt för Nila: pallkragar (2 på varann) med 1 cm tjockt tidningslager i botten, ovanpå tidningarna planteringsjord med vilka växter du vill i ett par år. Det tar åtminstone död på åkervinda, som också är ett besvärligt ogräs. Ja, jo, jag frågade av ren nyfikenhet. Vi har inte kirskål på tomten. Dum fråga av mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|