mariathulin
Hej!

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?? Jag har satt ett antal tomatplantor och nu ser jag att det ligger något vitt uppe på jorden, nästan som mögel (eller är det kanske det?). Och när jag tar ur plantorna så är det gulvitt i jorden på sina ställen. Vissa har det inte kommit upp till ytan på men när jag vänder på krukan ser jag en beläggning på jorden genom de små hålen i botten på krukan. Jag undrar om det är något som är farligt för mina små liv och naturligtvis vad jag kan göra åt det. Någon som vet?? Hoppas, hoppas!!! sweatingbullets.gif

Med vänlig hälsning

Maria
Bassam

Tack för frågan

De är inte bra för växter , så det är bättre om du börja bekämpa dom .

H:Bassam
mariathulin
Tack för svaret Bassam. Men vet du möjligtvis vad det kan vara för något och hur man bekämpar det i så fall??

Med vänlig hälsning

Maria
Sussie F-Flower
Hej!
Jag tycker att det låter som om det vore någon slags mögel. Det är nog inte så jätteallvarligt, det brukar räcka med att man drar ner på vattningen.
Ser tomaterna hängiga ut?

Många här på forumet använder atamonlösning som de blandar själv och vattnar med.
Jag kommer inte ihåg propotionerna utantill men om du söker på atamon däruppe till höger i odlas sökfönster så ska du se att du får så många träffar så det räcker. tummenupp.gif
Piccante
Nja det är nog snarare svamp om det finns i jorden med (iofs är mögel också en svamp).
mariathulin
Tack för svaren!! Jag skall testa atamon. Plantorna ser okej ut men man blir ju orolig. sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon