schosta
04-04-2009, 15:58
Köpte en liten planta av trachycarpus fortunei ( väderkvarnpalm) för en vecka sedan. : Den står i kruka och har varit ett par dagar i växthuset och på natten i garaget. Några blad har fått en gulaktig anstrykning.Vad beror detta på och hur ska jag sköta "mitt barn"? När skall jag plantera ut den? Tål den några minusgrader på natten nu? Hur gör jag med vattning och gödsling?
MVH Gert
Alexander-VG-zon3
04-04-2009, 19:33
att dom blir gula är antingen att den står i för torr jord eller att den skadats av solen eller att den vill ha näring (fullgödsel).
är den i tillväxt tål den inte så mycket frost. är den i vila så kan den i rätt vinter och sommarklimat tåla ner till -15c. och den kan överleva ner till -18c med bladskador. små plantor får redan skador vid -12c.
om dom bor i zon 0-1(2) så kan du plantera ut den i trädgården i ett soligt och varmt och mycket skyddat läge. och så skydda den dom första vintrarna. med åldern blir den tåligare. det är bättre att krukodla den tills den har 1m stam då det är vid den storleken dom är såpass tåliga att överleva en svensk vinter. har den väl överlevt dom 5första vintrarna så kan den även i zon 0-1 klara sig vintrarna utan skydd. dock bör man alltid täcka mot tjäle.
ett alt är att ha den i rkuka som du gräver ner under sommaren och tar in på vintern och övervintrar frostfritt.
Tack för frågan
Den Kan klara sig ute till minus 12.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
04-04-2009, 20:03
CITAT (Bassam @ 04-04-2009, 19:37)

Tack för frågan
Den Kan klara sig ute till minus 12.
H:Bassam
det beror helt och hållet på hur invintrad plantan är och i vilken ålder och hur bra etablerad den är. och hur det lokala vinterklimatet och sommarklimatet här.
det är inte säkert att den klarar -12c(kan dö redan vid -6c) men den kan också klara -18c även samma storlek.
exempel har jag läst om en planta med en rejäl stam i Danmark som stod oskyddad i -18c, och den överlevde. dock frös alla blad veck men den klarade sig. detta är dock inget jag rekommenderar folk att göra.
soundcontrol
18-04-2010, 12:45
Har 2 väderkvarnspalmer i kruka som stått ut under hela vintern (-20-30 grader i flera veckor). Ställde dom på altanen mot altandörren på frigolitskivor samt täckte med filtar och lite isolering. Tog fram dom nu, bladen ser gul-bruna och torra ut, nåt man kan göra för att hjälpa dom eller är det kört?
Alexander-VG-zon3
18-04-2010, 12:50
CITAT (soundcontrol @ 18-04-2010, 13:45)

Har 2 väderkvarnspalmer i kruka som stått ut under hela vintern (-20-30 grader i flera veckor). Ställde dom på altanen mot altandörren på frigolitskivor samt täckte med filtar och lite isolering. Tog fram dom nu, bladen ser gul-bruna och torra ut, nåt man kan göra för att hjälpa dom eller är det kört?
tyvärr är dom nog döda av en sådan behandling.
Får jag haka på med en fråga??? Har köpt frö till väderkvarnspalm....är det någon
som har något gott såråd??
sparvuggla
28-07-2011, 12:48
Men om man virar in hela bladverket över vintern, skadas inte palmen av att det blir helmörkt under så lång tid???
Även om den skulle klara minusgraderna alltså.
Alexander-VG-zon3
28-07-2011, 19:54
CITAT (sparvuggla @ 28-07-2011, 13:48)

Men om man virar in hela bladverket över vintern, skadas inte palmen av att det blir helmörkt under så lång tid???
Även om den skulle klara minusgraderna alltså.
Det är för kallt för tillväxt, dom skadas inte av att hållas i mörker hela vintern.
sparvuggla
29-07-2011, 06:50
CITAT (flaxss @ 28-07-2011, 20:54)

Det är för kallt för tillväxt, dom skadas inte av att hållas i mörker hela vintern.
Det låter bra, jag har köpt en liten palm.
Dom går i dvala över vintern?
Alexander-VG-zon3
29-07-2011, 08:42
Är det tillräckligt kallt så vilar den, har man den varmt under extraljus på vintern så växer den. Står den mörkt och kallt under +10c så växer den inte eller mycket lite vid runt 10.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.