Lars-Olof Arvids
Nu är min äng fantastiskt vacker med alla krokusar och andra vårblommor. Man ser färgklickar överallt.

[attachment=32746:_ngen.jpg]

Krokusarna är mycket uppskattade av humlor och andra tidiga insekter.

[attachment=32747:Humla_p__krokus.jpg]

Scilla mischtschenkoana, även den en insektsfavorit, kommer också mer och mer nu.

[attachment=32748:Scilla.jpg]

I kanten av ängen har en hundtandslilja slagit ut.

[attachment=32749:Hundtandslilja.jpg]

"Katherine Hodgkin" är min favorit bland våririsar, eftersom den inte har samma krav på sommartorka som de flesta andra.

[attachment=32750:Iris.jpg]

Visst är den vacker i närbild!

[attachment=32751:Iris2.jpg]

Olle
EKLO
Oj, nu blev jag lite sugen på att stoppa ner några lökar under enarna i höst - den där Hodgkin var ju väldigt fin. En mager backe (mossa och gräs och gles ljung i närheten) i sydläge och full sol, med enar bakom ryggen - tror du det skulle funka?
Lars-Olof Arvids
Det kan säkert fungera, om inte gräset är för högt. Det är en väldigt liten iris, bara ca 10 cm.

Olle
Meriona
Vilka fina bilder Olle! Och vilken söt liten iris! wub.gif
kasam
Härliga bilder... vilken fin iris o hundtandslilja och.... wub.gif Vill ha!!!
Njuter gott av dina inspirerande bilder. Tack! thanks.gif
Eva i Höga
Åh Olle, det är så härligt med dessa vackra bilder på vårblommorna. Jag tycker det var tidigt med hundtandsliljan, den måste gilla läget där den står. Mina har inte alls kommit så långt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon