Full version: Kajsas busfrön
Kajsa i Arvika
Vill bara upplysa om att jag e sen som vanligt.. angel_not.gif har nu köpt frimärken och kuvert, imorron blir det till att vika nya frökuvert (för de jag redan hade vikt kom till användning för nåt annat..) Räknar med att posta imorron eller senast måndag..
Eva i Höga
Oj, då får jag se till att jag har en bytta och jord redo när fröerna kommer - för de ska väl sås direkt? Eller kan vi så dem ute?
Lady Hamilton
CITAT (Eva i Höga @ 05-04-2009, 10:15) *
....... Eller kan vi så dem ute?........

Ute?.. dunno.gif .......Var då? fear.gif
Alba
CITAT (Lady Hamilton @ 05-04-2009, 13:48) *

Hon menar naturligtvis stratifiering i snö naughty.gif confused.gif
Rosmarin
Hoppas det är frön som inte tar så stor plats giggle.gif .
Kajsa i Arvika
naughty.gif och jag som hade tänkt stoppa ner tre sorter men kanske ska begränsa mej då... anar att det är trångt hos er...
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 05-04-2009, 13:48) *

Går bra var som helst! biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 05-04-2009, 18:01) *
naughty.gif och jag som hade tänkt stoppa ner tre sorter men kanske ska begränsa mej då... anar att det är trångt hos er...

Nej skicka du det som du tänkt. Vi får väl försöka vakta sådderna så att de får vara ifred för män, katter och andra fiender! giggle.gif
Kajsa i Arvika
Sisådär! Nu ligger kuverten på posten! sleep.gif

Det blev två små kuvert men ni får pyssla lite..

I ettan finns frön som jag plockat själv av en av mina favoritperenner.. ni får skräpet och ev katt/hundhår på köpet.. Enligt TC är opt groningstemp 20grader, "slow germinator" g.gif Jag har inte provsått själv så jag hoppas att det kommer nåt öht..

I tvåan finns två sorters frö.. ninja.gif
Fick tyvärr inte över mer än ett fåtal fröer efter att ha sått själv av de "stora".. De behöver filas innan sådd..

De små är också av nyinköpta fröer, normalsådd, inga konstigheter.. tummenupp.gif

Så omgående! Lycka till!
Rosmarin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-04-2009, 20:53) *
...

I tvåan finns två sorters frö.. ninja.gif
Fick tyvärr inte över mer än ett fåtal fröer efter att ha sått själv av de "stora".. De behöver filas innan sådd..

De små är också av nyinköpta fröer, normalsådd, inga konstigheter.. tummenupp.gif

Två sorters frö.? Två olika sorters frön eller små och stora av samma sort? confused.gif
Det ska bli kul att se vad du skickat! Hoppas att de snart kommer fram!
Margith
Nu har de anlänt! Tack, tack!!
Att det är 2 olika fröer i kuvert 2 är helt klart.
Vad det är? Inte en susning (som vanligt crying.gif )

Nu har jag läst tråden hur många gånger som helst och jag sår samtliga 3 ikväll, så det så!!
Sen får ni kalla mig fransyska bäst ni vill a0a.gif

Maggan H
Tack Kajsa, jag har också fått mina, dock har jag inte kollat på dom än.

Ska så dom snarast. tummenupp.gif Spännande!
Lady Hamilton
Även jag thanks.gif ar för fröerna
Anki V
Mer spännande frön thanks.gif .

En gissning på ettan är skickad.

/Anki
Kajsa i Arvika
blink.gif Varför finns det ingen tillbedjande smiley? Bara att konstatera att Anki har gått i mål på ettan! blomma.gif
Lady Hamilton
[attachment=32860:post_571...38611493.gif]

giggle.gif
Kajsa i Arvika
Jag fattar INGENTING! Hur 17 kan folk va så duktiga på att känna igen fröer?! crazy.gif Inte för att jag ansträngde mej för att hitta "anonyma" fröer men ändå... Jag kan på min höjd känna igen solrosor och tagetes ungefär! ninja.gif
Gillan
Tack, tack Kajsa thanks.gif , hit anlände de också idag och i morgon bitti sår jag dem. Vad det är? Inte en aning som vanligt -fear-.gif
Anki V
Äh, det är bara tur + att min frönsamlarnoja lärt mig i alla fall hur frön som jag har hemma i min egen trädgård ser ut. Jag har suttit åtskilliga timmar på altanen och rensat. Sedan gillar jag att klura och söka information på internet också.

Fast lite kul är det att hinna först också…….. shy.gif

/Anki
Kajsa i Arvika
To deeee.... giggle.gif
Lady Hamilton
-Akta dig du V-a-l-d-e-m-a-r! crazy.gif

Har vi sett samma Revy? kanske...... 000.gif
Kajsa i Arvika
crazy.gif Eeee nog sååå... Va go' han eee... wub.gif
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 07-04-2009, 18:41) *
blink.gif Varför finns det ingen tillbedjande smiley? Bara att konstatera att Anki har gått i mål på ettan! blomma.gif

Grattis igen, Anki! Du är jätteduktig!

Jag har också skickat en gissning! crazy.gif
Lady Hamilton
Vill inte [attachment=32864:post_571...38611493.gif] något om det............
Eva i Höga
Kuvertet har kommit men har inte tittat på fröerna än. Anki, du är fantastisk, bara att gratulera!
Rosmarin
Ja det må jag då säga, Anki du blir förmodligen vår Europamästare, och i så fall väl en värdig sådan eller vad säger ni andra?
Grattis!!!
Rosmarin
Har kommit fram! tummenupp.gif
Kajsa i Arvika
Glömde skriva att båda frösorterna i andra kuvertet också är perenna.. blush.gif
Anki V
CITAT (Rosmarin @ 08-04-2009, 10:32) *
Ja det må jag då säga, Anki du blir förmodligen vår Europamästare, och i så fall väl en värdig sådan eller vad säger ni andra?
Grattis!!!

Rosmarin, jag tackar för gratulationen….men jag är inte alls så där duktig. Själv räknar jag mig som en ”hygglig” nybörjare. Jag har ju bara hållit på och sått perenner i fyra år …innan dess så har jag misslyckats med hur mycket ettåringar som helst. Inga lysrör!

Jag måste ju fråga för att få veta hur man använder rotningskuber, hur en chokladblomma ser ut, hur man tar sticklingar av margeriter osv confused.gif .

När det gäller busfröna har jag nog mest bara haft tur. blush.gif

/Anki

Kajsa i Arvika
shy.gif Vad 17 e en rotningskub? whist.gif
Anki V
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-04-2009, 21:54) *
shy.gif Vad 17 e en rotningskub? whist.gif

Ja, se det viste inte jag heller för 14 dagar sedan……men en viss Lady här på forumet presentade mig några små bruna koner med en svampliknande konsistens (på mässan).

Det skulle enl. säljaren bestå av jord och något medium som gör att sticklingar rotar sig fort.

När jag fått ”kuberna” måste jag ta reda på hur de fungerade….Med en stoppnål gör man hål i ”kuben” och sticker in sticklingen där och vips så har den fått rötter laugh.gif .

Utan att skoja verkar det fungera jättebra... tummenupp.gif

/Anki
blomkronan
tummenupp.gif Fröna har hittat hit smile.gif ska så dom i helgen...
Kajsa i Arvika
Ja tänk vad de hittar på.. låter ju himla käckt! tummenupp.gif

CITAT (blomkronan @ 08-04-2009, 22:09) *
tummenupp.gif Fröna har hittat hit smile.gif ska så dom i helgen...

Lycka till! Vänd inte på krukan som det jag gjorde med din... funkade inget vidare.. no.gif
Anki V
Jag måste erkänna att jag missat att jag skulle fila det där stora fröet…skit också nono.gif !

När jag kom till ”insikt” grävde lite i krukan där jag satt fröet men hittade det inte….så nu blir det bara att vänta.

Till vänster i krukan finns de små fröna och till höger det stora.

/Anki
Kajsa i Arvika
Ojdå! Ja då kan du enligt påsen ha en lååååång väntan framför dej... giggle.gif misstänker dock att de till vänster kommer att gro ganska snabbt yes.gif
Lady Hamilton
Kajsa 1 har grott men "liten Kajsa" & "stor Kajsa" av dessa synes ännu ingenting
Anki V
Nu har Lillkajsa grott tummenupp.gif

/Anki
Kajsa i Arvika
Så trevligt.... somliga säger att lillkajsa är ett riktigt ogräs men det tycker inte jag... crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon