Sussie F-Flower
Jag har en liten mandarin som viker ihop bladen som bilden visar.
Gör dom så när dom är törstiga...? Vad kan det annars bero på?
(Kalamondinen gör inte så!)

Jag tycker att jag vattnar och vattnar men den står i en lerkruka, kan det vara därför?
Behöver den kanske ÄNNU mera vatten...?

Har kollat med förstoringsglas och det finns inte tillstymmelse till någon form av ohyra... varken på bladen eller i jorden.

Vad tror ni, erfarna citrusvänner?

Edit: glömde bilden... slap.gif
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-04-2009, 21:44) *
Jag har en liten mandarin som viker ihop bladen som bilden visar.
Gör dom så när dom är törstiga...? Vad kan det annars bero på?
(Kalamondinen gör inte så!)

Jag tycker att jag vattnar och vattnar men den står i en lerkruka, kan det vara därför?
Behöver den kanske ÄNNU mera vatten...?

Har kollat med förstoringsglas och det finns inte tillstymmelse till någon form av ohyra... varken på bladen eller i jorden.

Vad tror ni, erfarna citrusvänner?

Edit: glömde bilden... slap.gif

Tippar på för torr luft omkring den...
försök att öka luftfuktigheten runt den.
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 04-04-2009, 23:29) *
Tippar på för torr luft omkring den...
försök att öka luftfuktigheten runt den.

Efter tidigare inlägg så blev jag ganska drastisk. Jag provade direkt att ge den allt kvarvarande vatten jag hade, som hade stått ett par dygn. Det var närmare en halv liter men nu efter 2 timmar har inget hänt med bladen ändå, det blev inte ens översvämning i fatet.

Kanske ska bladen se ut som dom gör... jag vet ju inte då jag inte har fått någon mandarinkärna att utveckla sig som den här, tidigare..

Det jag kan testa är ju att börja duscha den varje dag. DET har jag inte gjort ännu. Det gör jag däremot med min kalamondinplanta.
lovwal
jag upplever ibland att kumquaten viker ihop bladen när den är törstig. huruvida det beror på duschning eller ej kan jag inte svara på eftersom jag duschar citrusarna regelbundet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon