Full version: Behålla klätterros?
Malinhall
Hjälp!
Vi har en jätte vacker klätterros intill husväggen. Nu ska vi dränera och min fundering är:
Måste jag flytta rosen till ett nytt ställe eller kan jag på något sätt behålla rosen på samma platts?
Hur mycket tål den?
Vet tyvärr inte vad rosen heter, men den är röd, hög och ger blommor som ser ut som snittrosor.

Hoppas på tipps från er.
Tack!
Malin
ingrids
Min spontana tanke är att du sätter tillbaka rosen på ungefär samma ställen men längre ut från husväggen - alltså en bit längre ut än dräneringen eftersom rosor inte bör ha för torrt. Led sedan in den mot väggen och låt den klättra ungefär som den brukat.
Malinhall
Ja så kan jag ju göra.
Men hur gör jag med rosen medans vi gräver? Kan den stå i en balja med vatten? Hur länge kan den klara sig utan jord. Elller ska jag plantera den provisoriskt i några dagar??
Jag vet inte men dränera kanske tar ett par dagar.......??

Tack!

Malin
renate
Jag skulle jordslår dvs plantera rosen i tex potatislandet om du har ett.Några dagar i vatten gör kanske inget men jag tror mer på jordslagning i lucker jord,glöm inte vattnar.Du kan samtidigt passa på och föryngringsbeskära dvs klipper ner några av de äldsta grenerna ända ner från basen då skuter den nya grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon