|
Meriona
04-04-2009, 22:38
Det var en artikel i AlltOmTrädgård om en bonde som var potatis-samlare. Han hade över 500 sorter. Skulle ni kunna känna skillnad på vilken sort ni smakade på om vi gjorde en typ vin-provning med förbundna ögon? Jag är jättedålig på potatissorter, jag vet bara att jag INTE tycker om Bintje, och att Asterix kräver mer salt än andra, annars så är jag inte så haj på potatis-sorter. Kan ni känna mer?
Sussie F-Flower
04-04-2009, 23:02
Nännemen!  Jag skulle inte kunna urskilja en enda en!!!!!!!!!! Jag skulle kunna SE "Blå Kongo", (tror jag) och jag skulle KANSKE kunna lista ut vilken som är King Edward om jag fick se päran. Men jag skulle absolut inte kunna säga vilken som var vilken, bara genom att smaka... Definivt INTE!
Bintje känner jag igen, den har så särpräglad smak. Övriga vet jag inte, oftast har jag ingen aning om vad det är för sort jag köpt.
Jag skulle inte känna någon skillnad.........bara om jag fick jämföra mandelpotatis och rund portatis.
Eva i Höga
05-04-2009, 08:50
Man kan nog känna att potatis smakar olika men inte vad det är för sorter. I matvaruaffärerna finns det inte så mycket att välja på och det står inte heller alltid vilken sort det är. Kanske skulle göra en potatisprovning för att lära sig lite om smakerna.
Meriona
05-04-2009, 08:55
Ja Eva det vore kul - en potatisprovning! Men visst är det väl nånting som vi konsumenter borde kunna säga till om? Att vi inte vill ha namnlös potatis sorterat efter bara KOK eller MOS? Iallafall brukar jag rata de påsarna, jag vill ju veta vad jag äter.  TÄNK om de snart börjar sälja fisk på liknande sätt?
Jag har inte alls koll på potatis... vore ju absolut roligt att veta mer och kunna känna skillnader på smak, konsistens osv. Potatisprovning är en kul idé!!! Tips: Potatisdag på Mandelmanns
Meriona
05-04-2009, 09:27
Synd att det är lite långt bort för mig, annars hade det ju varit jätteskoj! Tack för tipset, kanske någon annan kan lockas?
Eva i Höga
05-04-2009, 09:32
Kanske vi kan ha potatisprovning i Odlaklubben Väst när vi träffas? Nej, då ska vi stå och koka potatis också, det var ingen bra idé.
Meriona
05-04-2009, 09:37
CITAT (Eva i Höga @ 05-04-2009, 10:32)  Kanske vi kan ha potatisprovning i Odlaklubben Väst när vi träffas? Nej, då ska vi stå och koka potatis också, det var ingen bra idé. Men kanske efter sommaren, då har ju de som satt potatis något att bidraga med kanske? Kul idé... Odlar ni potatis gott folk?
Chamomille
05-04-2009, 15:09
Jag känner absolut ingen skillnad. Har ingen aning vilken sort vi köper förutom att den är fast.
Jag brukar anordna en liten potatissmaktest på midsommar - i högst blygsam skala med 4-5 deltagande släktingar. Men då vet vi vilka sorter vi äter - och så får var och en sätta mellan 1-5 "knölar" (stjärnor) på varje sort, och så räknar vi ut vilken sort som hamnade i topp. Jag odlar då lite potatis av några olika sorter 3-4 sorter. Förra året vann Rosenpotatis, tätt följd av Kullens favorit. Men jag har läst att jorden eg. bestämmer smaken mer än själva sorten.
Blindtest skulle man kanske kunna öva upp, men då får man ligga i...
Aqvakul
05-04-2009, 17:48
en potatisprovning hade varit intressant och skojigt, även om jag inte brukar vara så bra på sånt...
Jag vet bara att jag känner smakskillnad på de sorter jag själv odlar. Odlade rocket ett par år, den smakade inte mycket men han bli färdig innan bladmöglet. Bytte förra året till Marine, mums!!! Men om jag skulle klara ett blindtest vet jag inte, kul ide! Nu har jag Sparris, mandel, blå kongo, marine och ett par rocket.
smuleborg
05-04-2009, 22:17
Jag känner skillnad på potatis och potatis. Inte enbart mellan fast och mjölig. Potatis tycker jag är en underskattad knöl, i framtiden vill jag odla själv.
Huggorm
06-04-2009, 00:30
Vi brukade alltid äta king edward under min uppväxt, och dom var inga favoriter. Mjöliga och sprack alltid i bitar under kokningen. Fanns andra sorter som var mycket bättre, men kommer inte ihåg vilka. Sedan jag flyttade hemifrån äter jag inte längre potatis, dom måste ju skalas och därmed har dom blivit utkonkurrerade av ris och pasta...
Meriona
06-04-2009, 07:49
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 01:30)  Vi brukade alltid äta king edward under min uppväxt, och dom var inga favoriter. Mjöliga och sprack alltid i bitar under kokningen. Fanns andra sorter som var mycket bättre, men kommer inte ihåg vilka. Sedan jag flyttade hemifrån äter jag inte längre potatis, dom måste ju skalas och därmed har dom blivit utkonkurrerade av ris och pasta... Ajaj Huggorm, potatis som är så gott! Men efter ett par veckor på havet med min gamle far så är även jag lite trött på kokt potatis, för han accepterar nämligen INGENTING annat till maten...
Chamomille
06-04-2009, 11:23
När jag var liten bodde jag mest hos mormor och morfar. Mormor och jag gick varje kväll och grävde upp potatis i deras gigantiska (tyckte jag då) potatisland. Och jag plockade alltid de ärtstora potatisarna. Sen åt jag de med smör, jösses va gott det var
Lisbeth zon2
06-04-2009, 12:51
CITAT (Meriona @ 04-04-2009, 23:38)  Det var en artikel i AlltOmTrädgård om en bonde som var potatis-samlare. Han hade över 500 sorter. Skulle ni kunna känna skillnad på vilken sort ni smakade på om vi gjorde en typ vin-provning med förbundna ögon? Kanske inte som vinprovning, men jag känner nog skillnad på smaken på en god potatis. Vi köper ibland dyr mandelpotatis för den goda smaken. Det är väldigt skillnad på smaken på olika färskpotatis också, saknar den "riktiga", som man sällan får på stormarknaden. Vi skalkokar potatis, annars man kan inte känna skillnad, inte sönderkokt. Jag känner skillnad på smak på goda ägg också.
Mandelpotatisen som odlas här söderut smakar dessutom inget i jämförelse med den som fått växa norröver  . Jag har förr försökt få handlarna att fatta skillnaden, men de är svårflirtade. Mest är det hallands mandel jag kan köpa här. Nu odlar jag ju egen, men den smakar inte som norröver ändå. Huggorm, vem säger att potatisen måste skalas ??? /Äter med skalet på.
Meriona
07-04-2009, 10:48
CITAT (Wilmer @ 06-04-2009, 14:07)  Huggorm, vem säger att potatisen måste skalas ???
/Äter med skalet på. Gammelpotatisen också?  Usch det lät inte så gott...
 Bara den är ren, skavankerna skärs bort. Mumsfillibabba, det är ju skalet som smakar mest.
Meriona
07-04-2009, 15:10
CITAT (Wilmer @ 07-04-2009, 14:54)   Bara den är ren, skavankerna skärs bort. Mumsfillibabba, det är ju skalet som smakar mest. Tur att vi mest brukar äta räkor...  Men DEM äter du inte med skalen på ändå!
Huggorm
07-04-2009, 18:03
CITAT (Meriona @ 07-04-2009, 16:10)  Tur att vi mest brukar äta räkor...  Men DEM äter du inte med skalen på ändå!  Det brukar jag göra ibland, det är ju ett sånt jobbigt pillande att rensa räkor  Tyvärr går det inte med kräftor, dom har för hårt skal. Men dom är ju större så då är det lättare att rensa
Meriona
07-04-2009, 18:28
Tja för oss med Artros så är det ju NYTTIGT med räkskal, det är ju det som Artrox består av. Så jag och Wilmer borde nog göra som du Huggorm, men det lockar inte direkt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|