Full version: Rengöring av dammen
uno
Upplysning: Jag har ingen annan koppling till trädgårdsaffärer annat än som kund.

Rengöring
Rengöring av dammen på ett riktigt sätt är viktigt. Det förebygger alger genom att biomassan avlägsnas innan den behöver brytas ner och det hinner skapas ett överskott av näring. Fisken mår bättre då det bildas mindre CO2. När du rengör dammen är det bara större fasta partiklar som skall tas bort. Du skall aldrig tömma dammen helt utan alltid lämna en del vatten kvar så inte hela bakteriefloran slås ut.

Pondteam.com har denna mekaniska pump som jag verkligen rekommenderar. Jag är helnöjd med den.
495:- gav jag för den i en trädgårdsbutik.

70301 Dammsugare teleskop Suger och skräp och slam från botten. Filterpåse medföljer
HelenJ
Jag brukar gå i dammen och plocka upp allt jag kan med händerna. Det är slemmigt och det blir fort grumligt i dammen så jag inte ser vad jag ska ta. Den här "slamsugaren" verkar helt klart värd att pröva, är ju tydligen inte skitdyr heller. Tack för tips. tummenupp.gif
TobbeGarden
Jag har en Pondvac betydigt dyrare , men helt otroligt smidig . Mvh Tobbe
uno
CITAT (TobbeGarden @ 08-04-2009, 09:42) *
Jag har en Pondvac betydigt dyrare , men helt otroligt smidig . Mvh Tobbe

Just det, betydligt dyrare.
Dammens storlek och bottenform kanske motiverar Din lyxpump.
TobbeGarden
CITAT (uno @ 08-04-2009, 18:56) *
Just det, betydligt dyrare.
Dammens storlek och bottenform kanske motiverar Din lyxpump.

Ja det e helt rätt Mvh Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon