Full version: absolut nybörjare
anemona
Jag såg att det redan fanns ett inlägg om kompostering här men jag måste säga att jag inte blev något klokare. Jag började på samma sätt som upphovsmakaren till inlägget - med en plast"binge" med lock som medföljde radhusköpet. Det har rykt ner hushållsavfall (endast ekologiskt sådant) och gräsklipp där än så länge. Vad jag kan se så är småflugor (typ dem som svärmar om bananerna när de blivit till dagarna) och några sniglar nyfikna på vad vi håller på med.......men eftersom, som Eva i Västerås redan påpekat "det finns lika många varianter som experter" på detta vill jag bara veta; Vad skall man absolut INTE göra när man komposterar? wacko.gif

Kanske hjälper denna fråga mig bättre.......

Tack för ordet
Micke
Tja, sätt INTE kalk eller aska i komposten åtminstone. Det stör processen. Undvik saltiga matrester, växter tycker inte om salt. Blanda olika material väl, undvik t.ex. att sätta ett tjockt lager med barr i komposten, det blir bara ett tjockt torrt lager som inte låter sig komposteras i första taget.

Var det sådana här tips du ville ha?

Micke
anemona
Ja, tack Micke! Sådana tips.

Aska säger du, hmm, lite grillkol från augusti slängde jag i (rätt liten mängd), jag hoppas att det är OK. Någon skrev om att slänga i vanlig jord. Det är inte så att jag inte vill, men av vilken anledning gör man det?

Jag tänkte ju att om man inte har i mycket åt gången av något, så fixar naturen det där själv....... huh.gif .......eller?
Micke
Vanlig jord, gammal kompost och gammal jord från blomkrukor och liknande är bra att kasta in mellan verserna, eftersom det tillför komposten mer mikrober som behövs i nedbrytningsprocessen. Speciellt när man startar en ny kompost är det bra att spara lite av den gamla komposten som start på den nya. Tror väl knappast att dina grillkol gjort någon större skada, men undvik sådant i fortsättningen.

Micke
Ingrid på Västkusten
Jag höll på at säga - stoppa i allt utom ben fimpar etc - åsså tänk på att TÄCKMATERIAL behövs såsom löv - malna trädgrenar ifårn en kompostkvarn t ex ( inte köpa strö!!).

Åsså se till att det itne är för torrt däri på somamren och att den är 3/4 tom innan vintern åsså pjuttar dne på våren när alting kör igång. Luftning vändning tömning etc - det är kul med kompst och jag önskar jag ahde tre ggr så mkt!!

Hälsar ingrid
Lottie
Om du har katt och kattlåda ska man inte lägga kattsand i komposten! Den kan vara gjord av en viss sorts lera som kan innehålla kadmium, inte i några större mängder men inte lämpligt på komposten! Det har jag lärt mig i skolan!!

Ju mer finfördelat material desto bättre, om jag har fattat saken rätt. Jag tror man lär sig av erfarenhet, nackdelen är att det tar sån tiiiid.
Micke
Du kan ju också ta en titt på odla.nu-artikeln om kompostering, där finns en bra lista på material och lämplighet i komposten. Artikeln hittar du här.

Micke
Gunnar Eriksson
Det finns ett par uppgifter i odla nu-artikeln som jag tror man ska vara skeptisk till. Där står att man kan lägga kattsand och latrin i komposten. Dte tror jag man sk undvika. Kattsanden innehåller en parasit, Toxoplasmos, vad den ställer till med kan man också läsa om på nätet. Enligt veterinärmedicinska anstalten ska kattsand därför inte läggas i en kompost. Latrin förbjuder kommunerna i regel i en vanlig kompost. Ska man lägga latrin i enkompost ska det vara en latrinkompost med tät botten, så att ev smittsamma bakterier inte kan tränga ner i marken och grundvattnet. Gunnar
Ingrid på Västkusten
Hoppsan - ja där var det lite snett i Odlas artikel!

Hämta regler ifårn kommunen så har Du svart på vitt man man får lägga i komposten i just Din kommun för det varierar lite faktiskt.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon