Therese3z
Jag har sått en hel del perenner i år (som enligt de instruktioner jag hittade skulle stratifieras) och jag har efter en veckas vistelse inomhus ställt ut dem i kylan och täckt dem med snö.
Några av de som står därute nu är dessa:
- rödkvann
- gräslilja
- backsippa
- rosensidenört
- pimpinell
- tolvgudablomma
- pion 'Mollis'
- rosenpion
- några klematissorter
m fl.
Men nu börjar jag fundera på vad jag förväntas göra härnäst med dem. Snön har smält bort nu, ska jag låta krukorna stå där de står och sköta sig själva i fortsättningen också (kolla ibland att de är lagom fuktiga bara) eller ska jag ställa dem i min kallbänk/drivbänk eller ska jag ta in dem i huset? Hur gör ni? (Jag har aldrig stratifierat något förut!) *totalt okunnig* ;D
*Ulrica*
De behöver stå i mellan -4 och +4 grader i 6-8 veckor vad jag har förstått. Hur länge har de varit ute? Om de inte varit ute i kylan tillräckligt länge kan du väl ställa dem på det skuggigaste och svalaste stället du har. Här där jag bor är det nog för varmt nu men jag vet ju inte var du bor.

När de sedan har stått där tillräckligt länge så "väcker" du dem med värme inne i huset och då behöver du lite extra ljus från ett lysrör. Eller så ställer du dem i drivbänken och väntar tills sommaren kommer. Det är hur jag skulle ha gjort.

Här är en tråd där jag ställer ungefär samma frågor som dej: Ulricas stratifieringstråd
Åsa, mälardalen zon 2
Pionfröerna skulle jag sätta i krukor och gräva ner under någon buske det brukar ta några år innan det dyker upp skott i en sån kruka, pioner brukar behöva gå igenom åtminstone 2 vintrar innan det kommer skott ovan jord.
Therese3z
Jag sådde alla fröerna den 24 januari så de har varit ute rätt länge nu. smile.gif
(Jag bor i Borlänge - zon 4)
Ska kanske testa att ställa dem under en drivbänk då kanske. Utom pionfröerna, de får klara sig själva ett tag till verkar det som, ska hitta något bra ställe och gräva ner dem sen när tjälen gått ur backen! smile.gif
Eva 33c
Jag (som bor i Falun) skulle inte använda drivbänk. Problemet är att om det börjar gro efter några varma dagar och sedan blir bakslag (som det ju alltid blir) med flera minusgrader så kommer de späda groddarna att frysa bort. Det blir alltså för stora temperatursvängningar. Det finns säker också en risk för överhettning i en drivbänk också, om man inte är duktig och öppnar när solen skiner. Då kan små nygrodda frön "koka" bort.
Jag tycker att du antingen ska låta dem stå ute och tina fram och gro med den naturliga våren, eller så tar du in dem och låter de gro under kontrollerade former, med ljus och utan risk för frost.
Det har faktiskt hänt att jag förlorat nygrodda småplantor vid frost även fast de stått ute. Det finns arter som gror toksnabbt bara det blir någon varm dag och de ligger i riskzonen. Men ofta gror inte alla fröerna utan det kan komma en ny omgång i samma kruka lite senare.
*Ulrica*
CITAT (Therese3z @ 05-04-2009, 19:41) *
Jag sådde alla fröerna den 24 januari så de har varit ute rätt länge nu. smile.gif
Då skulle jag absolut ta in dem nu! Rigga upp ett lysrör över och när det har grott så flytta om möjligt till lite svalare (runt 15 gader) samt med lysrör över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon