magdalena81
Hej!
Förra året köpte jag en liten Klematisplanta, den blommade och var jätte fin hela sommaren!
Närmare hösten när jag inte hade tid att vara på min kolonilott såg jag massor med tvestjärtar som har ätit på den (men den såg levande ut).
Nu undrar jag om tvestjärtar kan ha tagit död på den?

Jag undrar också om det kan vara så att den ej har överlevt vintern? Den ser torr och död ut. Men det kanske den ska göra så här års. Släpper klematis ut nya levande skott på våren (när i så fall) eller är det de gamla kvistarna som vaknar till liv?

Är det någon som har bra tips på vad jag ska göra?
Peztis
Har fått för mig att det finns olika klematis.
En jag har vissnar i alla fall ned helt och sedan varje vår kommer det upp nya skott ur marken. OK, den ser rätt erbarmelig ut - den står lite illa till så den trivs inget vidare och kanske gör den därför på detta sätt.
Finn Klematis
CITAT (magdalena81 @ 05-04-2009, 09:31) *
Hej!
Förra året köpte jag en liten Klematisplanta, den blommade och var jätte fin hela sommaren!
Närmare hösten när jag inte hade tid att vara på min kolonilott såg jag massor med tvestjärtar som har ätit på den (men den såg levande ut).
Nu undrar jag om tvestjärtar kan ha tagit död på den?

Jag undrar också om det kan vara så att den ej har överlevt vintern? Den ser torr och död ut. Men det kanske den ska göra så här års. Släpper klematis ut nya levande skott på våren (när i så fall) eller är det de gamla kvistarna som vaknar till liv?

Är det någon som har bra tips på vad jag ska göra?

Hej!

Vet Du vad den Heter? När blommade den? Hur såg blommorna ut?

Mvh.
Finn
magdalena81
Hej!
Sorten heter 'Warszawska Nike' (WARSAW NIKE).
Den är vinröd/mörk lila och ska bli mellan 2-3 meter. Hos mig blommade den mellan juli och augusti sedan var jag inte på lotten på länge så jag vet ej om den fortsatte att blomma. Blommorna är ganska stora.

Mvh Magdalena
Finn Klematis
CITAT (magdalena81 @ 05-04-2009, 18:07) *
Hej!
Sorten heter 'Warszawska Nike' (WARSAW NIKE).
Den är vinröd/mörk lila och ska bli mellan 2-3 meter. Hos mig blommade den mellan juli och augusti sedan var jag inte på lotten på länge så jag vet ej om den fortsatte att blomma. Blommorna är ganska stora.

Mvh Magdalena

Hej!

Inga problem. Polsk klematis. Klippgrupp 3. Blommar på årsved.
Klippes sent på hösten eller tidigt på våren 15-20 cm. över marken.
Tålig och bra klematis

Mvh.
Finn
magdalena81
Tack snälla!
Det betyder att jag fortfarande ska ha hopp blomma.gif
Vet du när den brukar vakna till liv i stockholms trakten? Vad gillar den för jord?

Mvh Magdalena
Finn Klematis
CITAT (magdalena81 @ 07-04-2009, 07:35) *
Tack snälla!
Det betyder att jag fortfarande ska ha hopp blomma.gif
Vet du när den brukar vakna till liv i stockholms trakten? Vad gillar den för jord?

Mvh Magdalena

Hej!

Den bör ha börjat att växa i Maj. Gräv inte upp den, den kan komma nästa årå
Jag planterar mina klematis i Hasselfors U-jord.

Mvh.
Finn
4:an
Jag har en likadan klematis och den är inne på sitt tredje år nu. Underbart vackra blommor, men i min okunskap visste jag inte att man skall klippa ner så långt ner så jag har bara "toppat" den! slap.gif Jag bor i Malmö och värmen har kommit och med den har klematisen verkligen börjat växa. En tillväxt finns på ca 4-5 centimeter och vad jag undrar är om det är för sent att klippa ner mer nu eller är det bättre att vänta tills nästa vår???
Finn Klematis
CITAT (4:an @ 07-04-2009, 08:39) *
Jag har en likadan klematis och den är inne på sitt tredje år nu. Underbart vackra blommor, men i min okunskap visste jag inte att man skall klippa ner så långt ner så jag har bara "toppat" den! slap.gif Jag bor i Malmö och värmen har kommit och med den har klematisen verkligen börjat växa. En tillväxt finns på ca 4-5 centimeter och vad jag undrar är om det är för sent att klippa ner mer nu eller är det bättre att vänta tills nästa vår???

Hej!

Den blommar på ettårsved. Om Du bara toppar den, flyttar Du upp blommorn
och den blir kal nedtill. Gå ut och klipp nu.

Mvh.
Finn
magdalena81
Tack snälla för svaren, vilken tur att det finns så många erfarna tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon