Först kommer en krånglig inledning:
Jag har ju varit i kontakt med Studieförbundet Vuxenskolan i Ale angående bidrag till Surte Trädgårdsmarknad. Vi skulle då få bidrag för "kulturarrangemang". Men så körde det ihop sej lite för att Bruksongar samarbetar med ABF och enligt min kontakt på SV får inte två studieförbund ge bidrag till samma arrangemang och båda får inte stå med på affischer, i annons etc. Då beslöt vi först att Bruksongar avstod från att ha med ABF på affisch och annons. Men sedan ångrade de sig och då tog jag kontakt med ABF eftersom det ju kvittar oss vem vi får bidrag från. ABF har nu gått med på att betala stora delar av annonsen i Alekureren (drygt 1000:-) och ger oss gärna ett litet bidrag för kulturarrangemang. Enligt henne är det ungefär 100:- och inte "ett par hundra" som min kontakt på SV hade pratat om. Sedan började min nya kontakt på ABF prata om andra sätt vi kan få stöd på och ville liksom "värva" oss att samarbeta med ABF.
Och nu kommer vi äntligen fram till det som rubriken antyder:
ABF erbjuder oss att teckna ett "samarbetsavtal" med dem och då kan de ge oss bidrag för cirklar. Då vi ju bor ganska utspritt och bara har fysiska träffar ibland så föreslog hon studiecirklar på nätet. Detta gäller för studiecirklar på nätet:
1. Varje cirkel måste bestå av cirkelledaren plus minst 3 deltagare och man måste ha minst 3 cirkeltillfällen á minst 45 minuter.
2. Cirkelledaren måste fysisk vara i nån av ABF Sydvästra Götalands kommuner; Kungälv, Ale, Mölndal, Partille, Lerum, Tjörn, Orust eller Stenungsund.
3. Deltagarna måste sitta samtidigt vid datorn och maila/chatta.
4. Mailen/inlägget måste skickas till hela gruppen samtidigt.
5. Det är ok att använda vanlig mail eller msn. (Kanske Odlachatten?)
6. Gruppen har en deltagarlista och skriver en arbetsplan.
7. Studieresor/arrangemang/träffar kan användas som en träff i studiecirkeln.
Jag själv skulle väldigt gärna vara med som deltagare i en sådan här cirkel men jag kan inte tänka mej att vara cirkelledare eller hålla i det just nu iallafall. Jag lovade att återkomma till ABF när jag talat med er andra om detta.
Finns det något intresse?