*Ulrica*
Först kommer en krånglig inledning:

Jag har ju varit i kontakt med Studieförbundet Vuxenskolan i Ale angående bidrag till Surte Trädgårdsmarknad. Vi skulle då få bidrag för "kulturarrangemang". Men så körde det ihop sej lite för att Bruksongar samarbetar med ABF och enligt min kontakt på SV får inte två studieförbund ge bidrag till samma arrangemang och båda får inte stå med på affischer, i annons etc. Då beslöt vi först att Bruksongar avstod från att ha med ABF på affisch och annons. Men sedan ångrade de sig och då tog jag kontakt med ABF eftersom det ju kvittar oss vem vi får bidrag från. ABF har nu gått med på att betala stora delar av annonsen i Alekureren (drygt 1000:-) och ger oss gärna ett litet bidrag för kulturarrangemang. Enligt henne är det ungefär 100:- och inte "ett par hundra" som min kontakt på SV hade pratat om. Sedan började min nya kontakt på ABF prata om andra sätt vi kan få stöd på och ville liksom "värva" oss att samarbeta med ABF.

Och nu kommer vi äntligen fram till det som rubriken antyder:

ABF erbjuder oss att teckna ett "samarbetsavtal" med dem och då kan de ge oss bidrag för cirklar. Då vi ju bor ganska utspritt och bara har fysiska träffar ibland så föreslog hon studiecirklar på nätet. Detta gäller för studiecirklar på nätet:

1. Varje cirkel måste bestå av cirkelledaren plus minst 3 deltagare och man måste ha minst 3 cirkeltillfällen á minst 45 minuter.
2. Cirkelledaren måste fysisk vara i nån av ABF Sydvästra Götalands kommuner; Kungälv, Ale, Mölndal, Partille, Lerum, Tjörn, Orust eller Stenungsund.
3. Deltagarna måste sitta samtidigt vid datorn och maila/chatta.
4. Mailen/inlägget måste skickas till hela gruppen samtidigt.
5. Det är ok att använda vanlig mail eller msn. (Kanske Odlachatten?)
6. Gruppen har en deltagarlista och skriver en arbetsplan.
7. Studieresor/arrangemang/träffar kan användas som en träff i studiecirkeln.

Jag själv skulle väldigt gärna vara med som deltagare i en sådan här cirkel men jag kan inte tänka mej att vara cirkelledare eller hålla i det just nu iallafall. Jag lovade att återkomma till ABF när jag talat med er andra om detta.

Finns det något intresse?

blomkronan
Nu bor jag så till att jag inte får vara studieledare , men jag är gärna deltagare om ämnet gäller något som intresserar mig smile.gif ... i vilket ämne ska vi ha studie i ???? (Beror förstår på vilka vi blir)

Vi får vänta och se om vi blir flera... smile.gif
Eva i Höga
Jag har suttit och funderat lite nu. Det är inte så mycket pengar man får om man har en studiecirkel och jag känner nästan att det kan ta udden av vår trevliga samvaro om vi ska ha en cirkel, det blir så strukturerat då. Vi har ju ändå så trevligt med vårt prat på Odla och våra små träffar.
I trädgårdsföreningen har vi studiecirklar genom VS och jag åtog mig att vara sammankallande för en av cirklarna. Helt plötsligt sitter man där och är ledare och då medför det en del ytterligare arbete. Visserligen får vi låna lokal av VS men den lilla summa pengar man får som bidrag är så liten så man kan både ha och mista den.
Jag känner nog att vi har det bra som vi har det i Odlaklubben Väst. Fler synpunkter!
CillaM
CITAT (Eva i Höga @ 05-04-2009, 10:27) *
Jag har suttit och funderat lite nu. Det är inte så mycket pengar man får om man har en studiecirkel och jag känner nästan att det kan ta udden av vår trevliga samvaro om vi ska ha en cirkel, det blir så strukturerat då. Vi har ju ändå så trevligt med vårt prat på Odla och våra små träffar.
I trädgårdsföreningen har vi studiecirklar genom VS och jag åtog mig att vara sammankallande för en av cirklarna. Helt plötsligt sitter man där och är ledare och då medför det en del ytterligare arbete. Visserligen får vi låna lokal av VS men den lilla summa pengar man får som bidrag är så liten så man kan både ha och mista den.
Jag känner nog att vi har det bra som vi har det i Odlaklubben Väst. Fler synpunkter!

Jag håller med Eva, det kan bli lite väl för strukturerat.
Solstorm
Vi skulle få några kronor i bidrag kanske, men till vad skulle vi använda de kronorna?

Jag tycker att det känns som ett sätt att göda ABF (eller vilket studieförbund det än gäller) . ABF kan hämta hem bidrag för cirklar i deras regi. Jag kan inte summorna men är ganska säker på att de får ut betydligt mer än vad vi gör. Jag vet att jag kan vara gnällig ibland, men jag tycker faktiskt att skattepengar kan användas till bättre saker.
*Ulrica*
Jag håller med både Eva och Cilla faktiskt, och jag har samma misstankar som Solstorm. ABF-tjejen var VÄLDIGT ivrig på att få skriva samarbetsavtal med oss... men jag ville ändå fråga så att jag kan "skylla på" er sedan när jag (antagligen) tackar nej. shy.gif
blomkronan
CITAT (Solstorm @ 05-04-2009, 14:12) *
Jag tycker att det känns som ett sätt att göda ABF (eller vilket studieförbund det än gäller) . ABF kan hämta hem bidrag för cirklar i deras regi. Jag kan inte summorna men är ganska säker på att de får ut betydligt mer än vad vi gör. Jag vet att jag kan vara gnällig ibland, men jag tycker faktiskt att skattepengar kan användas till bättre saker.

Oj så har jag aldrig tänkt! Det är klart att dom måste ju få sina pengar någonstans ifrån för att kunna ge dom vidare...

CITAT
ABF har nu gått med på att betala stora delar av annonsen i Alekureren (drygt 1000:-)

Jag tolka det som att du behövde pengar till annonsering... och därför var tvungen att ordna en studiecirkel.

Jag är "kunskapstörstig" vill alltid lära mig nya saker smile.gif (speciellt om det handlar om trädgård och odling)
Men kunskap får man via odla.nu ändå biggrin.gif

Hoppas ni får ihop till annonseringen ändå smile.gif
Solstorm
Fast samarbete med ABF och marknaden är väl redan klart? Pratar vi bara om fortsatt studiecirkel nu eller pratar vi om marknaden också?

CITAT (*Ulrica* @ 05-04-2009, 14:58) *
... men jag ville ändå fråga så att jag kan "skylla på" er sedan när jag (antagligen) tackar nej. shy.gif

Hälsa dem från Solstorm och säg att hon tycker att åldringsvården behöver pengarna bättre biggrin.gif
Meriona
Men ABF anordnar ju även cirklar som definitivt inte belastar samhället. Min spanskakurs tillexempel betalar jag ganska många hundralappar för. Så det finns olika typer av cirklar.
Solstorm
CITAT (Meriona @ 05-04-2009, 15:42) *
Men ABF anordnar ju även cirklar som definitivt inte belastar samhället. Min spanskakurs tillexempel betalar jag ganska många hundralappar för. Så det finns olika typer av cirklar.

Jag är inte 100% säker men jag tror att de får statliga bidrag för sådana kurser också. Summorna har jag inte en aning om. Men det behöver ju inte vara fel för det att de får bidrag. Folkbildning är ju positivt.
Österläge
Jag tycker att många av de kurser ABF och liknande gör är jättebra! Men jag håller oxå med om att det kanske inte passar oss, själv känner jag iaf inte nåt direkt behov av en studiecirkel - det funkar ju så bra med att skriva i trådar på Odla när man undrar eller funderar på nåt. Och vi behöver ju inte pengarna till nåt, om vi ändå får det vi behöver för marknaden.

Så jag tycker vi tackar för hjälpen med annonsen men säger nej tack till att starta en cirkel. smile.gif
*Ulrica*
CITAT (blomkronan @ 05-04-2009, 15:25) *
Jag tolka det som att du behövde pengar till annonsering... och därför var tvungen att ordna en studiecirkel.
Nej, annonsen får Bruksongar särskilt bidrag för så att vi inte behöver bidra till den.
CITAT (Solstorm @ 05-04-2009, 15:40) *
Fast samarbete med ABF och marknaden är väl redan klart? Pratar vi bara om fortsatt studiecirkel nu eller pratar vi om marknaden också?
Vi pratar bara om fortsatt samarbete. Marknaden är klar.

Tack för alla synpunkter! smiley_small_hug.gif
Det verkar som om vi är överens. Det blir för mycket jobb för väldigt lite pengar och vi har inget behov av en cirkel. Det funkar ju så bra ändå här med forumet och fördelen är att man inte måste sitta vid datorn samtidigt! Jag kontaktar ABF och säger tack, men nej tack.
Meriona
Det låter bra Ulrica. Du kan ju mildra det hela lite med att säga att det "för närvarande" inte fanns något intresse, men att om det ändrar sig i framtiden så återkommer vi. happy.gif
Eva i Höga
Det var gott att läsa att vi alla är överens här! Heja Odla, vi är bäst!
Österläge
Heja oss o heja Ulrica! biggrin.gif bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon