kolonin
05-04-2009, 09:15
Jag har köpt knölar från odla.nu - utan att riktigt tänka. Ett gult paket med freesia, dahlia, ranunkel, gladiolus och ixia. Och anemoner. Men ska man inte plantera dem när det är höst? Hur gör jag för att få dem att blomma i sommar? Har balkong och lott.
Barynia
05-04-2009, 09:20
Nej, dem planterar du nu. Flera av de sorter du nämner klarar inte vår vinter, och måste tas upp över vintern och förvaras frostfritt. Anemoner kan klara vintern ute, har nog lyckats med det någon gång.
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2009, 09:21
Dessa lökar/knölar kan du plantera nu i krukor ifall du vill ha snabbare blomning alt planterar du dem när marken är hyfsat uppvärmd, de kan odlas både i marken och i kruka under sommaren. Till hösten gräver du upp dessa lökar/knölar och bäddar in dem i torv el dyl. och förvarar dem kallt men fostfritt, dessa är inte härdiga i sverige.
kolonin
05-04-2009, 09:33
Åh vad bra, tack för snabba svar, men heh, hur gör man? Blötlägga över en natt, plantera i krukor inne och ta ut på dan när det är varmt?
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2009, 09:38
Anemon och ranunkel knölarna kan man låta ligga i blöt någon timme innan plantering men de andra behöver inte ligga i blöt.
Plantera dem bara i rejäla krukor i vanlig krukväxtjord och ha dem inne på fönsterbrädan, håll jorden lätt ffuktig. Du kan ha dem ute på dagen ifall det är runt minst +10C, ha gärna fiberduk över (vid +10C bör man dock hålla jorden lite torrare än vad man har då det är uppåt +20C).
kolonin
09-04-2009, 19:45
OK - nu har jag satt ner rubbet. Men - en dum fråga - ska de ha vatten? Eller bara ligga där i väntan på våren? Komma ut på balkongen då och då för att det inte ska vara för varmt för dem inne?
Hej
Jo, jorden skulle ju hållas lätt fuktig, skrev Åsa...
Mvh Tepa
Tack för frågan
Placerar mänskliga torra lökar i vattnet, men då måste komprimeras för att ta bort överflödigt vatten.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.