När man läser om hur man ska skydda växter mot frost som är planterade i krukor finns många förslag med frigolit, mattor etc.
Vanligast är förslaget att flytta krukorna
Detta kan ju i vissa fall vara mycket svårt p.g.a tyngden.
Jag undrar om någon har erfarenhet av elektrisk uppvärmning.
Skulle man inte kunna stoppa en form av stav i krukan som ger låg värme under den korta period (zon I)som det finns risk för växterna?
Alexander-VG-zon3
05-04-2009, 11:51
hur växter tål frost i kruka beror dels på vilken växt och hur härdig den är och hur väl invintrad den är.
när jag tar ut växter på våren och det blir en frostnatt så tar jag in dom som är känsligast och resten så skyddar jag med flera lager med grönvinterväv och eller bubbelplast det hjälper rätt så mycket under kalla nätter.
annars är det enklaste att man tar ut växterna så pass sent att det inte blir någon frostnatt alls. men då förlorar ju växterna många varma och ''nyttiga'' dagar. men i zon 1 är ju också växtsäsongen så lång så det kvittar nog.
Oftast är dt dessutom inte kylan i sig som växterna får problem med i kruka, utan att volymen är så liten att temperaturen variera mycket. Det fryser och tinar om vartannat, och det mår inte växterna bra av. Kan man gräva ner krukorna, så är det en mycket enkel lösning.
Bara att öka krukstorleken hjälper också, liksom att ställa den i skugga.
Alexander-VG-zon3
05-04-2009, 17:34
använder man väv så håller den också nere tempen underdagen och man får en jämnare temp.
sedan som jag skrev innan så beror det på vilken växt många tål att utsättas får värme under dagen och kyla på natten.
exempel har jag denna vinter övervintrat Blåregn, Rosor, Kiwi, Fikon m.m. i krukor och dom har stått utan skydd sedan jan och klarat av att det växlat.
På tal om att stoppa ner en stav i krukan kom jag att tänka på att jag har en doppvärmare liggandes. Kanske kunde man peta ner en sådan i en kruka för att hålla värmen

Den lär väl bara värma när det behövs. Men risken är väl att det blir för varmt för rötterna nära doppvärmaren i stället :/
Men det låter väldigt onödigt att slösa el på det om det nu ens fungerar. När det finns lättare sätt att lösa det på
Tack för synpunkter. Tror att jag får hålla mig till traditionella sätt att skydda mina uteväxter i krukor. Doppvärmare tror jag inte på. Det är alldeles för varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.