Öronräv
Jag vill styra upp mitt köksfönster litet, och tänkte plantera ett gäng kryddväxter i sånahär (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70105659) och hänga dem här och var i fönstret.
Så jag vill gärna ha tips på kryddväxter som funkar i norrfönster, helst utan extrabelysning

Någon som har några idéer?
Annina
Beror ju lite på hur mycket ljus som släpps in, hur stort fönstret är och sånt. Men i mitt norr fönster har jag haft citronmeliss som har vuxit sig fin.

Jättegott att ha i stället för dill när man gravar lax. Blir en god, mild citronsmak. Provade en gång med sån citronmeliss som man köper i affären och det rekomenderar jag INTE. Men med den man har odlat själv blir det supergott.

Sen är melissen god som te. En stor knippa, koka i ca tre minuter. Jättegod smak. Kan ju kombineras med annat men duger gott i sig själv.
officinalis
Jag har fått för mig att Pepparmynta gör sig ganska okej i skuggiga lägen också.
Finns en risk att den kräver en viloperiod dock. Men värt att testa!
noora
Det är lite svårt att få snygga kryddväxter inne där det är mörkt och varmt. De ränner iväg och blir bleka och trista. Köp gärna sådant du kan slänga när de blir för risiga. Jag har t.ex. oftast en kruka basilika (köpt i mataffären) i fönstret, de är billiga och kan ätas upp kvickt när de börjar ge upp.

Annars är mitt tips att köpa de kryddor du faktiskt använder dig av, annars kan du lika gärna odla nåt mer dekorativt och anpassat för inomhusklimat (dvs vanliga krukväxter) smile.gif

Om du är helt ny på kryddor och inte vet vad du tycker om kan du prova lite av varje tills du har hittat några favoriter. Börja t.ex. med de som finns i grönsaksdisken, där har du den vanligaste "tio i topp"-listan.
Annina
Här håller jag absolut inte med. Inget är godare än de som man drar upp själv. De köpta har inte alls samma doft, samma smak.

Ang. norrfönster så beror det lite grann på var man bor i Sverige, hur mycket nattsol man har. Jag har ganska mycket nattsol och ingen värme på i det rummet så det blir ganska fint det som står där med.

officinalis
Lite diskret belysning i köksfönstret kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon