tilde72
05-04-2009, 12:28
Jag har en klättervildvin Engelmanni som planterades för två år sedan. Nu hänger det ned långa fula grenar och jag förmodar att det kanske kommer skott på dem om ett tag? Vet inte om jag skall klippa ned lite eller skall jag bara vänta? Är det bästa att beskära sommar el höst?
Jag har även en stor Bokharabinda som jag också funderar på att klippa ned. Vad säger ni på forumet.
Hälsningar Tina
Tack för frågan
Bokharabinda kan beskära hårt i vårvinter.
H:Bassam
Tack för frågan
klängväxter gallras och klipps efter behov på vårvinter. Vid gallring klipper man bort de äldsta, grövsta grenarna längst ner vid marken.
H : Bassam
Varken vildvin eller bokharabinda behöver egentligen beskäras. Men om du känner att de blivit lite för stora (eftersom de ju är väldigt starkväxande) går det bra att ta in långa grenar. Nu tidig vår funkar bra att beskära.
Susalusa
30-03-2011, 07:36
Jag har två vildvinsplantor, som planterades för 3 år sen. Jag har klippt ned dem på hösten förut, men den här gången har jag låtit den ena vara. Men då är det alltså så man ska göra egentligen? Låta dem vara? Kommer det nya skott på de gamla grenarna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.