Full version: Lugna sig med Cosmos?
Ragazza zon6
Jag vill hinna få till Cosmos som är hyfsat kraftiga redan i juni. Är det ändå för tidigt att så dem? Jag har extrabelysning och hyfsat svalt. Tänkte bredså dem eftersom pluggboxarna är knökfulla. Hur gick det till?! :-))

Tina
Maggan H
Ska du ha dem i blom i juni så hade jag sått dem nu. Ser det ut att gå snabbare kan du alltid toppa dem en gång.
Pauline/Sthlm
Från amatör (i betydelsen förtjust okunnig) : Jag har glatt försått mina rosenskära eftersom de blev illa sena i fjol - växte på både inne o ute men fick stå och stånga sig upp (minus vatten, minus ljus) under redan tillväxta funkior.
Har redan kasserat första omgången (10-tal på prov)som såddes i mitten på feb... rolleyes.gif Långa rangliga - jag vill inte ha extraljus. Andra varvet står sedan ett par veckor 1) halvrangliga i småkrukor i miniväxthus och 2) superstadiga bredsådda i sålåda utan täckning (i samma söderfönster). Tänker toppa dem om de växer för långt (de halvrangliga kanske får ryka eller bara sättas ut på vinst o förlust). Men hoppas som du på blom tidigt i sommar i st f som i fjol från augusti .
Eva 33c
Att rosenskäran blommar sent beror inte på för sen sådd utan att det är en sk kortdagsväxt. Den anlägger knoppar först när natten är "tillräckligt" lång, minns inte nu exakta timantalet. I Sverige har vi ju ljusa nätter under sommaren vilket gör att den inte blommar trots att den växer och frodas. Olika sorter är lite olika känsliga. Den sort som heter Early Summer (!) är tidigast. Problemet är också "värre" ju längre norrut man bor pga att nätterna är så ljusa. Vissa sorter som tex Daydream hinner knappt mer än börja blomma innan frosten tar den här hos mig i zon 5.
Ragazza zon6
Tack för alla svar!

Ska så ikväll.
joulanta

Jag har sått dubbel cosmos, tycker den ser läcker ut.
Har sått den enkelblommande i flera år tycker den växer och blommar mest hela sommaren.
Har inte hört att rosenskäran blommar sent för att det är en sk kortdagsväxt. Den anlägger knoppar först när natten är "tillräckligt" lång, jag bor i norra norrlands inland och här är sommarnätterna ljusa.

Eva 33c
Att cosmos tillhör kortdagsväxterna är inget jag har hittat på själv, här ärtex ett citat från Rara Växters info om just Cosmos, den dubbla rosa: "Rosenskäran är en kortdagsväxt och blommar därför först när dagarna blir lite kortare men blommar sedan ända fram tills frosten tar den. Blommar juli-oktober. Trivs i soligt till halvskuggigt läge."
Och jag har också läst det på fler ställen, men framför allt har jag sett det i min trädgård, men det skiljer på sorterna hur känsliga de är. Early Summer blommar under sommaren hos mig, jag bor i Dalarna och vi har också rätt ljusa nätter. Det är intressant, för även om jag sår de olika sorterna samtidigt (i april-maj) så börjar de blomma vid olika tider. Och det följer just sorten, alla de vita halvdubbla (Cosmonaut tror jag den hette) satte knopp samtidigt förra året och någon vecka senare kom nästa sort. Daydream är en favorit men blommar alltid sent hur tidigt jag än sår.
Eva 33c
CITAT (joulanta @ 06-04-2009, 19:41) *
Jag har sått dubbel cosmos, tycker den ser läcker ut.

Jag har också köpt en rosa dubbel (Double Click Rose Bonbon) men har inte sått den än. Sådde du dina för länge sen? Jag sår nog mina om en vecka eller två och hoppas att den är tidigare i blom än Daydream. Skulle vara roligt att jämföra resultaten framåt sommaren och se om du har bättre tumme med cosmos än jag whistling.gif
Ciczi
Jag brukar så mina Cosmos direkt på friland (bor ju i zon 1 så då går det) då jag upplever att de frilandssådda blir starkare och större än de förkultiverade. Ett år fick jag nämligen förkultiverade Cosmos av en kompis och dessa var mycket klenare och stod inte lika länge som de som jag sådde direkt på friland. I år har jag dessutom köpt fröer av Cosmos i Paris.

//Ciczi
Siv i Bollnäs
Det här med Cosmos var mycket intressant... Jag har hållit på och kämpat med denna blomma (olika sorter) i flera år, då den ju är så vacker, men alltid haft problem med att få den att hinna blomma. Jag brukar sätta de fröuppdragna plantorna i större kärl att ha ute på tomten å lämpliga ställen - alltså inte i stationära rabatter - och fick jag en liten undring om man skulle kunna påverka det här med kravet på de korta dagarna?
Om man orkar ställa in krukorna i mörka utrymmen vissa timmar om dygnet under sensommaren, och ta ut dem igen på dagen, när det gått tillräckligt antal timmar, skulle man då inte kunna få till stånd en kortdagsbehandling som skulle lura växterna att blomma i alla fall??
Tacksam ifall någon vill säga vad ni tror om detta?
Hälsningar Siv g.gif
Eva 33c
CITAT (Siv i Bollnäs @ 11-04-2009, 19:25) *
Om man orkar ställa in krukorna i mörka utrymmen vissa timmar om dygnet under sensommaren, och ta ut dem igen på dagen, när det gått tillräckligt antal timmar, skulle man då inte kunna få till stånd en kortdagsbehandling som skulle lura växterna att blomma i alla fall??
Tacksam ifall någon vill säga vad ni tror om detta?
Hälsningar Siv g.gif

Jag tror att det är möjligt och har en känsla av att jag läst det någonstans. Det är ju i allafall så man gör med julstjärnor och chrysanthemum.
Fast nu hittar jag ingen uppgift om hur många timmar mörkt som behövs för just cosmos, dessutom är ju sorterna olika känsliga. Julstjärnor lär behöva 14 timmar mörkt och chrysanthemum 9-10. Så det är lite lika för olika arter.
Enklast kanske är att göra ett litet "tält" (typ indiantält kanske) med svar plast och ställa över en kruka på kvällen och ta bort på morgonen, bara som test. Har du provat sorten Early Summer? Jag tror den är minst "nattberoende".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon