Full version: Tvååriga växter
tilde72
Jag måste bara få veta vad som menas med tvååriga växter. Jag har några olika sorters Malvor och det står på dem tvåårig. Har jag gått och köpt dessa och de kommer bara att leva i två växtsäsonger och sedan är det slut, eller har jag fel?
/ Tina
Nauti
En del växter använder första året till att växa och samla på sig näring som de under vintern lagrar i rötterna. Det andra året går de i blom och använder större delen av den lagrade näringen till att bilda blommor, frukter och fröer. Därefter dör de väl ut när vintern kommer.

Hur det är med Malvor det vet jag inte. Någon annan kan säkert smile.gif
Eva 33c
Som Nauti skrev, en tvåårig växt fullbordar sin livscykel på två år. En ettårig på ett år, och en perenn lever många år.
Men i praktiken lever ofta både ett och tvååriga växter vidare i trädgården genom självsådd. Det finns en del tvååriga malvor som kan blomma första året om man förkultiverar dem inne. Tex olika former av rödmalva, malva sylvestris. Men hos mig klarar inte bladrosetterna övervintringen ute så här odlar jag dem som ettåriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon