|
Hej!
Jag har ett antal häckar/buskage som är hyffsat nyplanterade, och nu har jag funderingar på när de ska beskäras. Alla häckplantor är inköpta på Blomsterlandet. (Bor i Zon 6 , Luleå)
Måbär ('Schmidt'): Har planterat 2 st häckar vid två olika tidpunkter. Den första planterades ganska mitt på sommaren 2007 och vi fick rådet att klippa ner dem redan till den hösten. Dock så tog de sig inte särskilt bra sommaren efter, två-tre plantor dog också. Förra våren/sommaren (2008) planterade vi den andra häcken, men lät denna gång bli att klippa ner både den och fjolårshäcken, så den "nya" häcken är alltså orörd. När ska vi klippa dem? Bör vi gödsla dem med något?
Svartaronia: Planterad vår/sommar 2008. Väldigt låga och spretande plantor.
Norsk brudspirea: Planterad vår/sommar 2008.
Syrén: Planterad vår/sommar 2008.
Tacksam för alla svar!!
blomkronan
05-04-2009, 14:51
Jag har varit runt på internet och hittat många svar på din fråga om Måbär...  Det första året ska man låta den vara, sedan kan man klippa på vårsommaren första gången. Tyvärr hitta jag två svar på det. En sa att man ska klippa innan bladen kommer... En annan sa att man skulle vänta till att dom nya skotten kommit med löv... Troligtvis är båda sätten OK! eftersom bådas häckar växer vidare  Man skulle klippa ner den i fem år, varje årsskott kunde få bli 15-20 cm då fick man en bra bas att jobba på sen som blir tät och fin, glöm inte puttsa till sidorna. Växer den som attans kan man klippa i augusti oxå. Min måbärs buske (över två meter hög) är tyvärr inte klippt efter dessa regler, så min är jätte klen nertill och tät och fin upptill, funderar på att klippa ner den helt och börja om från början...
Tack för frågan,
I alla fall häckar kan man beskära häckar under JAS perioden eller vårvinter, men många svenskarna tycker inte att beskära häckar första tre år på grund att lämmna dom etablera sig,men om att gödsla behöver dom behöver ej gödsel första två mådar efter plntering.
H:Bassam
Tack för era svar!
De flesta häckplantor bör få ett år på sig att etablera sig innan man ger sig på att kapa dem. De bör ha ett någorlunda utvecklat rotsystem för att klara chocken att bli av med så mycket bladmassa.
När jag kollar i min "bibel" (Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht) står det följande om de olika arterna:
Måbär tål hård nerskärning, vårvintern är bästa beskärningstiden. Aronia behöver mycket lite underhållsbeskärning. Norskspirea beskärs direkt efter blomningen. Klarar mycket hård beskärning. Syren tål hård beskärning under vårvinter.
Du kan klippa ner måbär, spirea och syren nu, för att få dem att grena sig bättre. (Aronian har jag inte själv någon erfarenhet av, tyvärr.) Väntar du tre år som Bassam föreslår blir det ganska grova grenar du måste kapa ner, och det kommer att ta längre tid innan du får häcken hög och tät. "Vanlig häckklippning" bör sedan göras två gånger om året, vid midsommar och på hösten.
Gödsel blir de glada av nu när de ska igång och växa, gärna hönsgödsel som myllas ner lite lätt.
Vad gäller svartaronian så behöver man inte klippa särskilt mycket. Ta bort döda grenar och grenar som skaver mot varandra. Annars ska man bara låta vara.
Om man absolut inte måste klippa syrenen nu så gör inte det. Vänta hellre tills efter blomningen.
//Ciczi
kloka_elin
02-06-2009, 18:21
Får man lov att fulkapa tråden...?
Jag har fått lite måbärsplantor av några kamrater som ville avveckla sin häck eftersom den var gles och tråkig. Sagt och gjort, häcken grävdes upp, och eftersom vi var på semester fick den jordslås i tre veckor, men verkar ha klarat det ganska bra. Planterades för en vecka sedan på sin nya växtplats, när jag också klippte den lite planlöst. Hade tänkt att ta rätt mycket för att den skulle slippa bära så mycket bladmassa att försörja med sina stackars nyflyttade rötter, men sen blev jag ändå lite velig och feg och tog nån liten gren här och där...
För att plantorna ska bli fina tror jag att det krävs en ganska drastisk föryngringsbeskärning, de nedersta typ 30 cm av plantorna har bara grova fula pinnar och inga blad. (totalhöjd kanske 80 cm.) Det kändes dock lite drastiskt att klippa ner ALLT så att det inte finns något enda löv kvar, även om jag tror att det kommer att behövas på sikt.
Hur ska jag göra? Plantorna ser faktiskt rätt pigga ut där de står. Ska jag vänta till våren och kapa alltihop då? Eller småputsa lite efter hand?
Aqvakul
02-06-2009, 18:29
CITAT (kloka_elin @ 02-06-2009, 19:21)  Får man lov att fulkapa tråden...?
Jag har fått lite måbärsplantor av några kamrater som ville avveckla sin häck eftersom den var gles och tråkig. Sagt och gjort, häcken grävdes upp, och eftersom vi var på semester fick den jordslås i tre veckor, men verkar ha klarat det ganska bra. Planterades för en vecka sedan på sin nya växtplats, när jag också klippte den lite planlöst. Hade tänkt att ta rätt mycket för att den skulle slippa bära så mycket bladmassa att försörja med sina stackars nyflyttade rötter, men sen blev jag ändå lite velig och feg och tog nån liten gren här och där...
För att plantorna ska bli fina tror jag att det krävs en ganska drastisk föryngringsbeskärning, de nedersta typ 30 cm av plantorna har bara grova fula pinnar och inga blad. (totalhöjd kanske 80 cm.) Det kändes dock lite drastiskt att klippa ner ALLT så att det inte finns något enda löv kvar, även om jag tror att det kommer att behövas på sikt.
Hur ska jag göra? Plantorna ser faktiskt rätt pigga ut där de står. Ska jag vänta till våren och kapa alltihop då? Eller småputsa lite efter hand? Du har ju redan minskat bladmassan en del. Jag hade låtit de vara nu till nästa vår. Då kan du klippa ner dem rejält . PS Glöm inte att vara generös med vatten DS
kloka_elin
02-06-2009, 20:17
CITAT (Aqvakul @ 02-06-2009, 19:29)  Då kan du klippa ner dem rejält . Kan det betyda 10 cm ovan mark? Så att det bara blir "stubbar" kvar, alltså. (Jag hoppas ju och tror att de tål lite omild behandling, annars får de det svårt i min trädgård :)
Aqvakul
02-06-2009, 20:20
CITAT (kloka_elin @ 02-06-2009, 21:17)  Kan det betyda 10 cm ovan mark? Så att det bara blir "stubbar" kvar, alltså. (Jag hoppas ju och tror att de tål lite omild behandling, annars får de det svårt i min trädgård  10 - 15 cm - JA!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|