Laban
Vi har bestämt oss för att börja kompostera vårt avfall och tänker köpa en kompost. Vad ska jag tänka på? Har ni något tips på en bra kompost som inte är allt för dyr?

Vårt hushållsavfall menar jag alltså rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Först och främst skulle jag kolla med kommunen ifall man har egen sophämtning, för komposterar man i godkänd kompostbehållare kan man i många kommuner få sänkt sopavgift, så det kan vara bra att kolla vilka komposter de godkänner.
SysterJord
Hej!

Vi har köpt en "Mullbanken", på trädgårdsmästarväns inrådan. :-)

Nu är vi helt gröna på det här med hushållskompostering, men det verkar bränna på bra inne i komposten och det luktar inget. Nu är det ju i och för sig inte så varmt än och vi satte igång i mellandagarna, så den som lever får se. Men jag tilltalas av utseendet också, tycker de där plastiga eländena inte är så kul att ha i trädgården. ;-)

Tosan
Jag har åxå mullbanken och är supernöjd! Vettigt pris, enkel montering, stor och ganska snygg.
Den har fungerat bra även i vinter. Har frusit ihop emellanåt och sedan kommit igång igen. Först nu som det varit lite problem med den, vi hade ordentligt kallt en längre tid så den stannade av och ville inte riktigt komma igång. Nu är det milt och den är riktigt varm, men rätt blöt, men det går ju åtgärda.
Bor i västerbottens inland och trodde aldrig att jag skulle kunna hålla igång den under vintern, men det har som sagt gått riktigt bra. Dock har jag lagt på ett gammalt täcke och sett till att det legat snö på den för isoleringens skull.
Det som ligger i första facket ser jättebra ut nu, nästan helt färdigt, så det blandar jag ihop med trädgårdskomposten i vår.

Kan verkligen rekommendera mullbanken!

Kan ju även tillägga att vi kör både kött och fisk i den utan bekymmer.
katrin
Kan man använda Mullänken som varmkompost till huhållsavfall? (Kött etc?) Den ser så gles ut på bilden. Lockar den inte till sig skadedjur?

Jag är också på gång att köpa varmkompost, och skulle gärna ha en som ser lite snyggare ut, då vi numera bor med vanlig villaträdgård. (Förra huset låg ute i skogen, så där kunde vi gömma kompost-hemmabygget bakom vedboden...)

Annars har jag funderat på Biokub. Iofs inte den vackraste, men den verkar ha fått bra betyg i tester och jag har en kompis som är nöjd med den. Finns det någon mer som har erfarenhet av den?

SysterJord
Absolut kan man använda Mullbanken till hushållsavfall, det är det vi gör. Kött- och kycklingben ska också fungera men tar längre tid än vegetariskt avfall och får kanske silas ur och åka ner i komposten en vända till vad jag förstår. Det är ju också fördelaktigt om man försöker bryta ner benen i mindre bitar (gäller även äggskal), så går det lite snabbare.

Ps. Mullbanken är inte gles, det är i så fall bara designen som gör att det ser ut så. Den är isolerad inuti och det är smidigt att ytterligare isolera med t.ex. kompostströ och returtidningssopor i början i den tomma delen för ytterligare isolering.

Eva 33c
Som Åsa säger bör du absolut höra med din kommun först. Ska man kompostera hushållsavfall så har de förmodligen synpunkter på vilka kärl som är godkända där du bor. Det kan skilja mellan kommunerna.
katrin
Jag fortsätter att låna den här tråden, hoppas att det är ok...

Jag har pratat med kommunen (Södertälje), och de ville inte nämna några namn och rekommendera eller avråda från någon sort alls. Däremot såg jag på blanketten ("Anmälan om kompostering av hushållsavfall" byråkrati...: )) att man ska fylla i vilket fabrikat, volym etc. Det står dock att behållaren ska vara skadedjurssäker, samt försedd med både lock och botten, och att den skall vara isolerad. Man kan sen använda samma blankett för att få komposteringsrabatt hos sophämtningen. Hur mycket rabatt man får förtäljer inte historien.

Min nästa fråga blir nu hur stor behållare man behöver.
Vi är ett hushåll på två vuxna och två barn, och har tänkt oss att kompostera hushållsavfall, samt trädgårdsavfall från en 1000kvm stor villaträdgård. Ännu så länge har vi inte så mycket trädgårdsavfall (förutom klipp från 2, snart 3 häckar), då huset är ganska nybyggt, men det blir säkert mer framöver, när odlarlustan faller på giggle.gif .

Hur stor volym bör man sasta på???
Laban
Det går alldeles utmärkt att låna tråden. Att du dessutom frågar frågor som jag vill ha svar på är bara bonus tummenupp.gif

Även vi är två vuxna och två barn med ny trädgård på dryga 1000 kvadrat. Jag kan iof tänka mig att kompostera en del av trädgårdsavfallet i en öppen kompost om det blir mycket. Hur stor kompost kan jag tänkas behöva. Jag funderar på detta med två fack, behöver man det eller räcker det med ett?
SysterJord
Vänder mig nu både till Katrin och Laban.. ohmy.gif) Å så pratar jag bara Mullbanken och som en superamatör eftersom det är det enda jag har att komma med. ;o)

Vi är tre personer i vår familj och vi köpte Mullbanken som är på 500 liter. Den har vi bara till hushållsavfall och i stället har vi en öppen kompost för trädgårdsavfall. Vi började kompostera hushållsavfall vid nyår och ena facket är redan halvfull.. Skulle aldrig fått plats med trädgårdsavfall även om vi velat. ;o)
Det listiga med två fack är att medan den ena sidan bränner och förhoppningsvis blir jord så fyller man nytt hushållsavfall i det andra och så tömmer man det första på jord och så går det runt.

Ni har dessutom större trädgårdar än vi har, så ni behöver definitivt en större variant än 500 l om ni skulle välja en Mullbanken.

ingrid fuxwall
Nu kommer jag säkert inte med några vettiga råd men berättar hur jag gör.

För många år sedan köpte vi en "gröna anna" på göfab, den har en lös vinterskrud. Den fungerar bra men köttben är den dålig på eller så är det jag som gör fel men annat köksavfall förmultnas och ger bra näring men för oss två är en kompost för lite så Ni behöver kanske fler, allt beror ju på hur mycket Ni producerar - potatisskal matrester osv.

Trädgårdsavfallet samlar jag i kompostgaller och där lägger jag halvgången kompost från Anna med jämna mellanrum.

Hur mycket utrymme du behöver beror nog inte enbart på hur stor tomt du har utan snarare på hur mycket som odlas - hur mycket rens du producerar. Tror att här finns ca. tio kompostgaller fack men i år måste fler sättas upp. Förra året krävde valpen en massa avspärrningar som jag hoppas kunna använda flirting.gif
Tosan
Jag körde första facket från juni till september-oktober nån gång och startade det andra i höstas, och det är inte ens halvfullt. Vi är 2 vuxna 1 barn och en katt.
Däremot kör jag ju en enkom trädgårdskompost, skulle behöva flera kubikmeter om jag skulle blanda.
Ett tips kan ju vara att man blandat hushållskomposten med trädgårdskomposten när det är dags att tömma och allt är nästan färdig jord, för efterkompostering.
katrin
Tosan, vilken kompost använder du? Är det mullbanken 2 x 200l?

Har sett att det även finns mullbänken 2x250L (tror det är samma som Villamulle)
Tosan
2x200 måste det va... Köpte den här http://www.alltitra.se/
uno
Smartson har testat kompostbehållare samt har en del tips och råd. Googla Smartson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon