Britt-Marie i Bohuslän
och vid närmare titt så var bladen ruttna vid bladfästet. Har nu skurit av toppen, svettas och undrar hur kommer detta att gå??
Bassam

Tack för frågan

Du vattnar så mycket och blir rötter och blad fästen ruttna , så du ska se på rötter om de ruttna, du behöver ta ut växter från jorden borta skadad rötter och omplantera den på nya jorden.

H:Bassam
HelenJ
Jag tror inte det finns nåt större hopp för din planta tyvärr. Flaskliljor är väldigt känsliga för röta. Men har jag fel och den klarar sig får du gärna berätta det!
Britt-Marie i Bohuslän
Tack för svar. Knölen är helt frisk och den är ca 20 år, så jättestor. Kan den bryta nytt topp eller skott ngnstans?
vad tror ni?
Britt-Marie i Bohuslän
Nu kommer det en nytt skott, HURRA! men jösses jag undrar hur kommer att se ut!? Ska bli intressant att se i alla fall.
Bassam

Tack för frågan

Alla ruttna delar ska bort snabbt och sen man ska vattna på vatten som blandad med Atamon.

H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Britt-Marie i Bohuslän @ 06-04-2009, 17:56) *
Tack för svar. Knölen är helt frisk och den är ca 20 år, så jättestor. Kan den bryta nytt topp eller skott ngnstans?
vad tror ni?

dom brukar bryta nytt skott rätt så lätt om man exempel toppar dom. har dock hela rötan gått in i stammen så är det kört, det är en stam den har ingen knöl!. men nu skrev du ju att den fått skott så den kommer nog få en 3-5skott till. många gånger beskär odlaren dom också för att sälja ex med flera toppar (skott).

den kommer se ut så här

http://odla.nu/artiklar2/bilder/beaucarnea_recurvata.jpg

den på bild verkar vara toppat flera gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon