kicki.p
Min hund har haltat i flera dagar, och först idag upptäckte jag en stooor spricka på ena trampdynan, troligtvis skärsår från en glasbit.
Det här måste ha hänt andra djurägare, därför ber jag om råd hur jag ska göra.
Jag har tvättat med såpvatten, torkat ordentligt, och lagt om. Vad kan jag göra mer??? Hur ofta ska jag byta bandage? Är det rätt att ha sprickan skyddad, eller läker det bättre utan bandage?
När jag växte upp hade vi alltid en stor burk hemkokt kådsalva för behandling av sår och skador på alla våra djur, och det hjälpte alltid.

MVH
kicki.p
Monaxe
Om skadan är stor tycker jag du ska söka vetrinär hjälp, annars är ringblommesalva ett mycket bra knep.
Gunilla T
Bäst att uppsöka veterinär - skador i trampdynan kan vara besvärliga och såret kan bli infekterat ...bör kanske sys.
kicki.p
Tror inte att de syr i gamla sår, det gör inte kirurger på människor på grund av att om det finns bakterier i såret så stängs de in.
Meriona
Kanske Helosan kan vara värt att pröva? Det mjukgör och kan därmed lindra smärtan. Innehåller också något som hjälper hudens läkning. Vi använder det jättemycket till hästar. Finns både på apotek och i hästbutiker.
blomkronan
Ring och fråga en veterinär... hur du ska göra.
En hund till min vän, fick tassen uppskuren förra året, och det gick inte att sy ihop den trampdynan, sa veterinären...så den hunden fick gå med bandage i flera veckor... och inget spring!!!! det var inte lätt...
short
Nå´t som är bra att ha hemma är Jodopax o hundsalva.

Jodopax späder du ut MYCKET, så köp liten, liten flaska.
Sen kan du tvätta eller ännu hellre ställ ner hela tassen i lösningen.
Jodopax finns på apotek o djuraffärer.

Hundsalavan heter just Hundsalva, grön, rund plastburk.
innehåller o luktar tjära, kanonbra. Kan man använda "till allt".
Man kan ha det på sig själv också vid tex självsprickor eller andra sår.
Finns att köpa i en del livsmedelsbutiker, bland hundmat o tuggisar o sån`t,
kanske finns i djuraff. också, har aldrig kollat. Jag har köpt det på ICA.

Kanske bäst om en vet. får titta på tassen allafall, tänk om det finns nå´t som sitter kvar i trampdynan.

Lycka till.
mrsgreen
Min jycke har alltid haft torra trampdynor som spuckit upp i fåror om jag inte smörjt ofta med Helosan. Vi har testat olivolja, vetegroddsolja, matolja, bytt foder utan resultat.
Min mor köpte en collietik av en uppfödare som använder Laxolja på sina hundar. Ida som mammas collie heter har ljuvligt mjuka trampdynor. Jag köpte Laxolja och hon har ätit det i 2 månader nu och inga spruckna tassar än!!!
Laxoljan kostar 300kr för 1l, den räcker för henne i 3 månader så 100kr i mån är klart värt !! Ska bli intressant att se till sommaren om hennes trampdynor förblir lika mjuka.
Meriona
Hur gör du för att få i henne laxoljan? Är det tabletter som du gömmer i maten? Kul om det verkar hjälpa, och jag håller med dig, det är värt 100 kr månaden om hunden slipper ha ont.
Mariette
Var köper man Laxolja?
ingrids
Laxolja finns på zooaffärer.
kicki.p
Ingen fara!!!
Veterinären sa att det såg ut som ett typiskt skärsår av glas eller metall, går inte att sys, ska hållas torrt och rent till skadan läkts, kan ta upp till fyra veckor. Inga långa promenader som stör läkningen under tiden.
Tack, Short, för tipsen om Jodopax och hundsalva, båda fanns hos Granngården. Jodopax finns också i en bruksfärdig gel som också halkade med i påsen, plus en löjlig liten sko som ska skydda mot salt och smuts på kisspromenaderna.
Tack också för tips om laxolja, det ska jag absolut prova!!!
MVH
kicki.p
mrsgreen
Laxolja hälls över maten, min dam är matglad så hon äter med god aptit.
Laxoljan finns det många sorter av men den jag köper är billigast Salmopet Laxolja heter den.
En öppnad flaska håller i tre månader så har du en mindre hund, köp en mindre flaska så det inte blir dåligt.
Cockaby
Nu har du redan införskaffat en sko till tassen men en riktigt bra idé annars vid tasskador är att sätta på en baby-sockiplast på tassen. Först bandage runt tassen, sen en plastpåse så bandaget inte blir blött och sen en babystrumpa så att plastpåsen inte går sönder. Och endast när man går ut naturligtvis, annars behöver tassen få lufta. på baktassarna är det enkelt att fästa strumpan med en bit tejp ovanför "knät", på framtassen kan man behöva fästa den lite i halsbandet för att den inte ska åka ner.

Det är jobbigt när de har skadat tassen men det läker faktiskt ganska fort ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon