Full version: Norrsidan?
Pallas Athena
Har en 700 kvm stor villa-trädgård och jag älskar att odla allt som går att äta. Jag odlar med andra ord helst inte prydnadsväxter (om de inte är snittblommor)..

Vi har gjort delar av trädgården till odlingsområden, bland annat tre stora egenbyggda pallkragar och ett stort potatisland. Men det räcker inte. Nu måste vi utöka för att få plats med mer grönsaker och örter. Men problemet är att vår trädgård är väldigt dåligt planerad från början och vi har inte möjlighet att göra om alltihop nu. Och det enda området som det egentligen finns plats för en köksträdgård är på norrsidan av huset.

Jag skickar med en snabb ritning av trädgården där det grå är våra två hus och pilarna är utgångarna.

Min tanke var att göra ett lanne eller upphöjda lådor i det nedre, högra hörnet av trädgården.
Någon som kan våga gissa om det kommer gå? Det är sol under förmiddagen och på kvällen och mitt på dagen är delar av detta område i sol, resten skuggas av huset.

Några tips på vad som kan gå att ha där, vad jag ska tänka på osv..? Eller hur jag kan lösa det i övrigt.

De tre pallkragarna skulle jag så här i efterhand gärna vilja flytta på, men nu är de fyllda med jord och en del återkommande växter så det går tyvärr inte..
EKLO
Jag har själv sått sallat, rödbetor, persilja och blomsterböna i det land som har minst sol hos mig. Det har inte växt så det knakar precis, men jag har fått skörd. Jag fortsätter att prova mig fram, men vissa växter kräver ju lite mindre sol än andra, sallater till ex. Ska du ha upphöjda pallkragar är det ju inte världens jobb att flytta efter en säsong om det visar sig att det inte alls funkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon