Ragnar Olofsson
Hej!

Jag är HELT ny på odling och har blivit inspirerad av "Från trädgård till tallrik". För en vecka sedan sådde jag bl.a. lite Isbergssallad i en kruka inne. Vattnade, satte krukan i en plastpåse och knöt till. Nu är det 3cm gröna, tvåbladiga saker som sticker upp.

Jag tycker det är hel coolt!! Men vad gör jag nu? confused.gif Ska jag plantera om dom i varsin kruka? Var jag för tidig? Dom dör väll om jag planterar ut dom nu, det förekommer ju fortfarande frostnätter!?

Det vore trevligt att se lite sallad växa inne.

Tacksam för alla åsikter!

Mvh Ragnar
Barynia
Plantera om dem två och två i krukor Ø 10 cm cirka, och du kommer att ha tidig sallat inne. Har du inglasat uterum, så kan du ha den där när det blir frostfritt.
De som du odlat i kruka behöver du ju inte plantera ut, om du inte råkar ha väldigt många. Om nån månad är det bättre att så direkt ute.
Om man är varsam med roten, och bara plockar några blad åt gången, så fortsätter de flesta sallatssorter att producera blad.
Ragnar Olofsson
CITAT (Barynia @ 05-04-2009, 18:25) *
Plantera om dem två och två i krukor Ø 10 cm cirka, och du kommer att ha tidig sallat inne. Har du inglasat uterum, så kan du ha den där när det blir frostfritt.
De som du odlat i kruka behöver du ju inte plantera ut, om du inte råkar ha väldigt många. Om nån månad är det bättre att så direkt ute.
Om man är varsam med roten, och bara plockar några blad åt gången, så fortsätter de flesta sallatssorter att producera blad.

Tack! Så jag kan ha dom utan plast runt om då?
Barynia
Plasten är till för att hålla uppe luftfuktigheten, medan fröerna gror. När plantorna kommit upp, så plockar jag bort den. Det finns risk för mögelangrepp annars, vilket kan förstöra hela odlingen.
Laura
CITAT (Ragnar Olofsson @ 05-04-2009, 18:17) *
Jag är HELT ny på odling och har blivit inspirerad av "Från trädgård till tallrik".

yes.gif
Visst är det ett underbart inspirerande program?! Har du missad en episod går det att se på svt.se. Jag har sett episoderna flera ggr...
Vero
CITAT (Laura @ 08-04-2009, 09:05) *
yes.gif
Visst är det ett underbart inspirerande program?! Har du missad en episod går det att se på svt.se. Jag har sett episoderna flera ggr...

Jag har också sett dem flera gånger, och till och med fått min karl att titta på dem och han sprang genast efter spaden och gick med på att ha både ett potatisland och ett trädgårdsland som jag tjatat om. laugh.gif
CatarinaF
Ett roligt alternativ till sallad är ju spenat. Jag provade förra året och ska definitivt så spenat i år igen.
Det är hur gott som helst att äta de späda bladen, och när plantorna blir större är de toppen att förvälla (och frysa in om man inte hinner äta upp allt).
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat går bra att så direkt då jorden tinar på våren. Sallat gror bäst då marken är kall i för varm jord gror inte fröerna.

Det finns massor av ytterligare växter som funkar i en sallad (växten heter sallat, när man blandar olika blad i skål är det sallad), ex. trädgårdsmålla, calaloo, aiatisk kål, portlak, späd mangold, smörgåskrasse
Euphorbia
Jag har odlat plocksallat i sand och täckt med gräsklipp, det är helt suveränt, eftersom sanden täckt med gräsklipp håller ganska mycket fukt så torkar dom aldrig ut och blir sådär beska som dom kan bli annars.
Jag kunde skörda från samma plantor hela sommaren. blink.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon