Full version: Utekök med järnspis
eld och vatten
Hej håller på med ett typ utekök i trädgården som ska innehålla grillar och en inmurad järnspis. Problemet är hur jag ska ytbehandla järnspisen efter blästringen. Jag vill inte att den ska rosta sönder. Samtidigt vill jag inte bygga ett tak över den som skydd mot regn.
KURT
Det enda man kan behandla den med är spissvärta, men skall den inte rosta så måste den skyddas mot regn.

http://www8.vgregion.se/bvn/o/webb/jarnspis.htm
*Stintan*
Har du järnspisen ute så kommer den att rosta oavsett du har tak över eller inte. Enda möjligheten att undvika att den rostar är att den står i ett helt torrt urymme. Spissvärta skyddar inte så att det hjälper utomhus. Det finns en sorts färg man kan pensla på men den hjälper inte heller utomhus.
eld och vatten
Någon som har prövat att rostskydda med inbränd linolja. confused.gif
KURT
CITAT (eld och vatten @ 13-04-2009, 18:38) *
Någon som har prövat att rostskydda med inbränd linolja. confused.gif

Nej,

Men i princip borde det fungera på samma sätt som en väl inbränd stekpanna (också inbränd med fett). Och hur inbränd den än är så kommer den att rosta ganska fort om den kommer i kontakt med vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon