Karrolina
Svärmor var i Kanada och kom hem med tre frön till sockerlönn till mig. Jag vet inte alls hur jag ska göra för att det ska bli träd. Räcker det att gräva ner och vattna eller ska fröna ligga i kylen ett tag först? Bör jag så i kruka eller går det bra att sätta dom där jag vill ha dom på en gång?
Huggorm
CITAT (Karrolina @ 05-04-2009, 20:11) *
Svärmor var i Kanada och kom hem med tre frön till sockerlönn till mig. Jag vet inte alls hur jag ska göra för att det ska bli träd. Räcker det att gräva ner och vattna eller ska fröna ligga i kylen ett tag först? Bör jag så i kruka eller går det bra att sätta dom där jag vill ha dom på en gång?

Dom måste stratifieras, alltså ligga fuktigt och kallt en tid
Karrolina
OK. Så i kylen i en plastpåse med fuktat papper eller? Hur länge då? Och kan jag så ut dom direkt sen? Är dom kinkiga med jorden? Vi har äkta upplandslera här..
Huggorm
4-12 veckor tar det för sockerlönn står det på ett papper jag har här. När den tiden har gått borde våren vara såpass långt gången att du kan så ut dom direkt. Vad dom vill ha för jord vet jag inte riktigt, men dom är ju nära släkt med våra svenska lönnar så det borde funka med samma som dom trivs i
Karrolina
Tack för hjälpen! Ska lägga in dom i kylen direkt! biggrin.gif
pebblelake
Sätt fröna i en blandning med grov sand,täckbark och vanlig såjord lika delar i en kruka,så har dom mycket bättre förutsättningar att få en bra start.Jag skulle inte plantera direkt i lerjord,sätt dom så väldrenerat som möjligt när du flyttar ut dom,jordförbättra med bark och kompost.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon