Jag ska plantera en japansk lönn, Bloodgood idag ca 50 cm, i närheten av en uppstammad Katsura och två rodhodendron. Den ena roddisen är en Cunninghams white, ca 120 cm hög och bred, den andra vet jag inte vad den är, men den är betydligt större i varje fall.
Hur långt ifrån dessa växter bör jag sätta lönnen? Lönnen kommer jag stamma upp en bit varefter, men det lär ju ta ett tag...
Tacksam för hjälp!
/Unni
pebblelake
06-04-2009, 09:28
Roddarna har ju också små rotsystem så dom är det nog ingen fara för.katsuran kan ju bli ganska stor så hellre längre bort från den.Det spelar en viss roll vilken zon du bor i ,för att kunna ge mer exakta råd.
Jag skulle ställa lönnen framför katsuran,väldigt snygg kombination på hösten.
Huggorm
06-04-2009, 13:10
Hur är det med vatten på stället? Katsuran vill ha gott om vatten, torkar det ur för mycket tar den stryk. Nu suger väll inte de små japanska lönnarna särskilt mycket vatten dock, men jag skulle hellre placera den närmare rodhodendronen än katsuran
pebblelake
06-04-2009, 14:16
Katsuran vill ha fuktigt,lönnen väldränerat det blir bara svårare det här....
Tack för svaren. Katsuran står i framkant av planteringen så jag kan inte placera lönnen framför. Roddisarna står en bit snett bakom Katsuran, ...vad kan det vara...4 meter till punkten mitt emellan roddisarna, kanske. De står lite brevid varandra. Det är där bak jag tänkte placera lönnen, helst framför rododendrorna, men jag är rädd att den kommer för nära Katsuran? Alltihopa står i en slänt som är ganska torr, men Katsuran verkar trivas, den har stått där ett par år.
Det är zon 3.
Järfälla
10-04-2009, 09:16
Katsuran är (ö)känd för att skapa torka vida omkring sig. Det bör man veta. Den ser till att förse sig med intensivt rotsystem.
Den har nog hittat vatten där nere någonstans, annars skulle den inte trivas!
Katsuran är perfekt för ett fuktigare ställe på tomten, eller invid vattendrag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.