emiahn
Jag ska börja odla inne. Jag har inte möjlighet att ha det på balkong eller på annat sätt ute i solen, annat än fönster.
Det jag är ute efter är lättskötta kryddväxter som sprider väldofter i rummet. Jag är på alla vis en nybörjare i trädgården, så jag vet ingenting. Pepparmynta ska visst vara enkelt och lukta gott.

Det ska helst inte uppta flera meter på höjden heller.

Tack
Christoffer
Det beror på vad du gillar för dofter, men doftpelargoner luktar, och av dem, finns det olika
lukter som drar åt roshållet, citronhållet osv.osv
Ananassalvia tycker jag annars är jättegod. Den luktar godis.

Nauti
Timjan och lavendel tycker jag är två kryddväxter som jag tycker luktar gott i alla fall.
Annina
Jag tycker rosmarin luktar gott, den är lite frän i doften så har jag sagt det med. Inte godis alltså.

Timjan är en klar favorit.

Kanelbasilika luktar också gott.
Husihelvete
Få kryddväxter luktar/doftar av sig själva. Ofta behöver man vidröra dem eller gnida lite på dem för att det ska dofta.

Då jag gillar matlagning så uppskattar jag dofter från rosmarin, salvia och dragon.
Tuvalina
Själv tycker jag att ingenting luktar godare än basilika i köket! Och jag använder min så flitigt i matlagning att den aldrig hinner bli meterhög. ;-) Annars gillar jag doften av citrontimjan och mynta också.
Sophie1
Rosmarin är gudomlig..underbar, och så otroligt god i maten. Och curry örter..men man måste nästan gnida lite på dom för att det ska lukta. Om det inte är väldigt varmt, har rosmarin på vår inglasade altan och där kan bli väldigt varmt, då har ja faktiskt märkt att det kan dofta utan att man vidrör den.
Mvh Sophie
Ingrid Zon3
Citronmeliss, åbrodd och lavendel är favoriter, men om det fungerar inne vet jag inte. Basilika är däremot en inomhusväxt här.
Christoffer
annars kan du odla en tomatplanta på fönsterbrädan.
I värmen kommer hela rummet lukta kryddig tomatplanta.
Christoffer
Småborre luktar jättegott, men jag vet inte om den är någon kryddväxt.
Meriona
oregano - mmmm! wub.gif
Loobaman
Min nya favoritdoft är helt klart citronverbena, Aloysia citriodora har inte testat den i matlagning än.
morca
Jag gillar mejram!
Den jag sådde själv och hade i fönstret hade en fin parfymaktig doft, fast man var nog tvungen att röra vid den för att den skulle dofta...
De kryddväxter man driver upp själv doftar mycket härligare än de som man köper på kruka i affären... smile.gif
zissi
CITAT (Sophie1 @ 18-04-2009, 21:40) *
Rosmarin är gudomlig..underbar, och så otroligt god i maten. Och curry örter..men man måste nästan gnida lite på dom för att det ska lukta. Om det inte är väldigt varmt, har rosmarin på vår inglasade altan och där kan bli väldigt varmt, då har ja faktiskt märkt att det kan dofta utan att man vidrör den.
Mvh Sophie

Jag vet inte vad jag ska använda rosmarin till..... help.gif ....

För övrigt älskar jag doften av citrontimjan och basilika (+ en massa andra kryddväxter förstås)..... tummenupp.gif
Nauti
CITAT (zissi @ 31-05-2009, 22:21) *
Jag vet inte vad jag ska använda rosmarin till..... help.gif ....
Potatis passar det bra till smile.gif Fick tipset för ett tag sedan, innan dess hade jag ingen aning om vad man skulle ha rosmarin till. Nu använder jag det varje gång jag gör klyftpotatis smile.gif
kasam
Rosmarin - fantastisk krydda!!! Fast... det gäller att inte ta för mycket, för då kan det bli lite "parfymkänsla" tycker jag. Jag har den också till potatis. Dessutom: Marinader, köttgrytor (franskinspirerade med tomat o rött vin) och ett toppenrecept med ugnsbakade tomater (ugnsform med olivolja, peppar, salt, kanske lite socker, örter - ex vis timjan, basilika o några kvistar rosmarin, in i ugnen på låg värme, ska stå där läääääänge).
carin1964
Rosmarin och lamm går bra ihop och det är det första jag tänker på när man säger Rosmarin. Förr använde jag alltid Rosmarin till klyftpotatis också, men har av någon anledning övergått till timjan för det.
__Alex
Brukar använda både rosmarin och timjan när jag gör klyftpotatis, och så har jag i gräslök och lite vitlökspulver. Mums! smile.gif Har kanel och lakrits/anis basilika i växthuset som jag bara brukar sitta och lukta på för dom doftar så härligt! Någon som har gjort pesto på någon av dom sorterna?
schmut
mynta är en trevlig kompanjon som överlever övervattning, skugga och allt annat man brukar stångas med inomhus.
vanjalarsa
ANANASSALVIA doftar helt underbart...ananas !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Meriona
CITAT (vanjalarsa @ 17-06-2009, 17:38) *
ANANASSALVIA doftar helt underbart...ananas !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Ja luktar gott det håller jag med om, men vad använder man dem till? Stammen/bladen är ju så grova????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon