emiahn
Jag ska börja odla inne. Jag har inte möjlighet att ha det på balkong eller på annat sätt ute i solen, annat än fönster.
Det jag är ute efter är lättskötta kryddväxter som sprider väldofter i rummet. Jag är på alla vis en nybörjare i trädgården, så jag vet ingenting. Pepparmynta ska visst vara enkelt och lukta gott.

Det ska helst inte uppta flera meter på höjden heller.

Tack
Christoffer
Det beror på vad du gillar för dofter, men doftpelargoner luktar, och av dem, finns det olika
lukter som drar åt roshållet, citronhållet osv.osv
Ananassalvia tycker jag annars är jättegod. Den luktar godis.

Nauti
Timjan och lavendel tycker jag är två kryddväxter som jag tycker luktar gott i alla fall.
Annina
Jag tycker rosmarin luktar gott, den är lite frän i doften så har jag sagt det med. Inte godis alltså.

Timjan är en klar favorit.

Kanelbasilika luktar också gott.
Husihelvete
Få kryddväxter luktar/doftar av sig själva. Ofta behöver man vidröra dem eller gnida lite på dem för att det ska dofta.

Då jag gillar matlagning så uppskattar jag dofter från rosmarin, salvia och dragon.
Tuvalina
Själv tycker jag att ingenting luktar godare än basilika i köket! Och jag använder min så flitigt i matlagning att den aldrig hinner bli meterhög. ;-) Annars gillar jag doften av citrontimjan och mynta också.
Sophie1
Rosmarin är gudomlig..underbar, och så otroligt god i maten. Och curry örter..men man måste nästan gnida lite på dom för att det ska lukta. Om det inte är väldigt varmt, har rosmarin på vår inglasade altan och där kan bli väldigt varmt, då har ja faktiskt märkt att det kan dofta utan att man vidrör den.
Mvh Sophie
Ingrid Zon3
Citronmeliss, åbrodd och lavendel är favoriter, men om det fungerar inne vet jag inte. Basilika är däremot en inomhusväxt här.
Christoffer
annars kan du odla en tomatplanta på fönsterbrädan.
I värmen kommer hela rummet lukta kryddig tomatplanta.
Christoffer
Småborre luktar jättegott, men jag vet inte om den är någon kryddväxt.
Meriona