Lisaloppan
Hej på er!
Vet någon om det är okej att plantera småblommor, krokus och lite senare några sommarblommor under en Magnolia. Har hört att man ska hålla jorden öppen under trädet , men det vore ju så fint med lite färgglada blommor därunder.
Glad påsk allesammans
Flyguy
Visst kan man ha blommor under magnolian, men det gäller att vara lite varsam. Öppen jord är ingen växt betjänt av, men man kanske skall passa sig för konkurrerande rotsystem och aggressiva/invasiva saker.
Själv skulle jag aldrig sätta spaden i jorden under magnolian, där jag behövt en grop att plantera i har jag försiktigt satt vattenslangen i jorden och låtit den spola upp en grop. Häver man inte på högtryck skadas inga rötter på magnolian!
Krokus borde funka, men jag undrar om inte sommarblommor betyder lite väl mycket rotande varje år?
Magnolior tål en hel del stryk, speciellt en äldre, etablerad, men på sikt vill dom stå lugnt och ifred.
Aqvakul
Magnolian har väldigt ytliga och ömtåliga rötter...
HelenJ
Strunta i sommarblommorna och sätt istället någon "snäll" marktäckande perenn. Vinca minor t ex behöver man knappt plantera ens, den sprider sig med långa revor som man nästan bara behöver lägga på jorden för att de ska rota sig. Att peta ner lite lökar sen till hösten låter ju också OK om du krafsar undan jorden lite försiktigt (vattna bort dem tycker jag låter som ett bra tips).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon