Full version: Flytta Iris
pibe02
Hej
Flyttat tillen södervänd tomt och bakom huset på berget har jag massor av Iris som kommer vackert på våren.
Jag funderar på att flytta det till vår nyplanterade slänt, också i söderläge. Hur och när gör jag det.
Det har börjat titta upp lite blad/stjälkar på dem nu så är det bara att "slita" loss lite och plantera grunt eller är det fel säsong?
Kan det vara någon nackdel att flytta en till en slänt/rabatt?
Tack för svar!
Sussie F-Flower
Nä, du får inte slita loss...
Ta en spade och gräv upp en-flera jordklumpar. (30x30 cm?) Rensa försiktigt bort ev ogräs ifrån klumpen utan att den går sönder (för att spara energin så att du får blommor denna sommar) och gräv sedan en grop där du planterar klumpen. Luckra upp omkringliggande jord i gropen så kan rötterna sprida sig lättare där. Plantera lika djupt/grunt som den vuxit tidigare.

Vet inte vart du bor men om det har kommit upp blad på irisarna så borde det väl inte vara någon tjäle i alla fall, så då kan du göra det nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon