pibe02
Hej
Har blivit med trädgård och planterade i höstas en syrenhäck. Håller nu tummarna för att den överlevt och kommer att ta sig.

Har hört att man måste vattna första året!?

Droppbevattning har jag läst om? Köper man slangar med färdiga hål då? Kopplar man på en "vanlig" slang då?

När jag läst om alla tips så har jag förstått att det är bättre att vattna mycket en ofta. Hur länge bör man vrida på för att man skall vattna en häck lagom?

Mvh
Pia
HelenJ
Om man pytsar ut en skvätt varje dag kommer rötterna aldrig att söka sig neråt. Det innerbär att växten blir otroligt torkkänslig. Istället ska man vattna mycket ca en gång i veckan (beroende på väder förstås). Minst 10 liter per planta och vecka, mer om det är torrt ute. OBS! Du måste antagligen vattna även om det regnar, ta inte för givet att regnet räcker. Även om grannarna tror du är knäpp när du står ute och vattnar i regnet är det faktiskt smart, för då kommer jorden att ha lättare att suga åt sig vattnet.

Jag har inte själv droppbevattning och kan inte så mycket om det, men jag tror du måste vattna med fullt tryck ca 30 - 60 min varje gång. Du köper slangar på välsorterade garden center, och de hjälper dig också med tips och råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon