Vero
Vi har nyligen köpt hus och blivit med trädgård. Vi är båda uppvuxna med trädgårdar, men ägnade ringa intresse åt dem i vår ungdom, och vet därför myclet lite om hur man ska och inte ska göra.

Men att man ska beskära äppelträden trodde vi oss i alla fall veta. På vårvintern trodde vi också att man gör sådant. Så en vacker lördag gav vi oss på våra 3 äppelträd som inte är unga, men som mest 30 år gamla (för då styckades tomten av och huset bygdes).

I vårt gamla villa område hade alla små, hårt tuktade "paraply"-äppelträd. Av våra 3 träd hade ett den formen, men grenar spretade åt alla håll så den knappt syntes. De andra två träden växer lite mer uppåt och har (kanske pga det?) kapats i toppen någon gång (inte av oss).

Vi trodde i alla fall på det vi hört: Att man ska ta bort alla grenskott som går inåt samt rakt uppåt.

Så det gjorde vi. Med såg och sekatör gick vi lös på träden.

Sen började jag läsa här. Varför i hela friden gjorde jag inte det först?

Nu förstår jag att vi har kapat av alla vattenskott och att träden kommer att se etter värre ut nästa år, att vi har kapat av en massa fruktkuddar och knappt kommer få nån frukt alls i år.

Hoppas de kommer att överleva i alla fall? Tror ni de har tagit stor skada? Vi har ju knipsat hejvilt känns det som nu, även om vi varit noga med att följa grenkragarna.

Hjälp... -cry-.gif
HelenJ
Överlever gör de säkert, äpplen är ganska tåliga och har ni sparat grenkragarna är det ingen större fara. Men det kommer inte att bli vackert.... Ni gjorde iofs rätt, men tog säkert alldeles för mycket på en gång. En sån process bör få ta flera år.
Varje snitt ni gör kommer att resultera i ett vattenskott. Till sommaren kommer ni säkert därför att ha rejäla kvastar som sticker upp ur träden. Det ni kan göra är att i augusti-september skära bort en del av vattenskotten. Städa sedan ytterligare lite bland vattenskotten nästa vårvinter (bara lite!) och fortsätt så. Det kommer att ta några år, men så småningom kommer ni att få hyfsade träd (med frukt) iaf....

(Försök över huvud taget att lägga så mycket beskärning som möjligt till JAS-perioden istället för vintern, träden skickar inte ut så mycket vattenskott då.)
Fågelvägen
Lugn, träden kommer att överleva! Kanske ni rentav får ett par äpplen...
Vad du beskriver kallas i beskärningssammanhang "Stockholmsmodellen". Ni är inte ensamma. Nära oss finns fina gamla äppelträd som ser ut som välskötta gräsmattor, fast på 3 meters höjd. Bland 5 kraftfulla gamla träd kan man rentav få syn på 3-4 äpplen. Begriper inte varför folk gör så, men det tycks vara väldigt vanligt.

Med tålmodig och försiktig beskärning i några år framöver kommer era träd att kunna bli hur fina som helst. Bra att ni visste detdär om grenkragar! Kunde ni skaffa en vettig bok om beskärning, t.ex. Klaus Vollbrechts Beskärningsboken, så kan ni läsa först och såga sedan.

Välkomna hit också! tummenupp.gif
Vero
Tack för era svar, nu känner jag mig lite lugnare, och ska ta det varligt i framtiden.

Tack och lov att vi inte rört plommon- och körsbär- eller päronträden i alla fall.

Jag gicl till bibblan idag och llånade en beskärningsbok, så nu ska jag plugga. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon