Kvirre
Sådde Klematis 'Helios' 8 mars. De kom upp jättefint, men för någon vecka sen började de vissna och nu har jag bara en kvar. sad.gif När de kommit upp flyttade jag dem från miniväxthuset till en lågenergi lampa. Först vattnade jag med blomspruta, men sen vattnade jag på fatet för att de inte skulle böjas av vattnet. Det blev lite torrt ett tag, men sen har det varit fuktigt. De senaste dagarna har de stått i fönstret i stället för under lampan.

Vad gör jag för fel? confused.gif Har lite fler frön, men innan jag sår dem vill jag ha en bättre strategi.
Bassam

Tack för frågan

De har små rötter så man kan inte vattna dom i fat och lämna inte jorden torka.

H:Bassam
octachoron
Har du planterat om plantorna eller står de fortfarande kvar i såkärlet?
Kvirre
De står kvar i såkärlet. Jag vattnade ovanifrån i morse och en har rest sig lite igen, så nu har jag en med ett karaktärsblad och en med bara hjärtblad.
Kvirre
Vad är bäst, att plantera om dem så snart som möjligt eller att låta dem växa till sig i såjorden? Om jag sår nya frön, är det bra att ha dem kvar under plast även när de börjat växa?
octachoron
Du bär inte sätta om plantorna förrän de fått sina första karaktärsblad (dvs bladen som kommer efter de första hjärtbladen).
Vid nysådd så låter man plasten vara på (jag brukar dock lufta sådden en gång per dag) tills fröna har grott sedan bör man (kanske stegvis) lätta på täckningen annars blir det lätt för fuktigt med medföljande problem.

Vid min senaste klematissådd så grodde bara två frön varav det ena dog direkt efter grodd. Ofta så dör den snabbast groende klematisen för mig, vet inte varför?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon