Australia
Hej!

Petade ner lite tomatfrön för ett tag sedan och nu är de cirkus 5 cm uppe. Har hört att man ska klippa av hjärtbladen, men då blir det ju bara ett skaft kvar.... Stämmer det att hjärtbladen ska bort och vad är det i så fall bra för?

Undrar också när det är dags att sätta dem i planteringsjord (står i såjord nu) och när man ska börja ge gödningsmedel även vad jag lämpligast ska använda för gödningsmedel?
EKLO
Nej det kan rimligen inte stämma att du ska ta bort hjärtbladen. När man förkultiverar och vill att växterna ska bli kraftiga och förgrena sig brukar man få rådet att nypa av dem strax över andra eller tredje bladparet efter hjrätbladen (så gör jag t ex med luktärterna). Men tomater har jag ingen egen erfarenhet av.
Sussie F-Flower
CITAT (Australia @ 06-04-2009, 08:52) *
Hej!

Petade ner lite tomatfrön för ett tag sedan och nu är de cirkus 5 cm uppe. Har hört att man ska klippa av hjärtbladen, men då blir det ju bara ett skaft kvar.... Stämmer det att hjärtbladen ska bort och vad är det i så fall bra för?

Undrar också när det är dags att sätta dem i planteringsjord (står i såjord nu) och när man ska börja ge gödningsmedel även vad jag lämpligast ska använda för gödningsmedel?

Jag har aldrig hört att man ska ta bort hjärtbladen!!! Gör man det så dör väl hela plantan för innan karaktärsbladen har kommit så är det ju bara hjärtbladen som sköter fotosyntesen och kan stimulera till en bra rotbildning.

Låt bladen sitta och vänta med att skola ut dina tomater tills det kommit några karaktärsblad.
Hjärtbladen kommer att lossna av sig själv när rotsystemet är tillräckligt utvecklat och karaktärsbladen klarar av att "försörja" sig själv.

Om småplantorna har fått hyfsade rötter vid utskolning brukar jag plantera dom i "ko på påse" direkt. Ingen annan gödning förrän fram i juni. (så gör jag).
Rosmarin
Nypa av hjärtbladen på tomater tror jag inte att du ska göra.

Däremot kan du vid omplantering (dvs när plantorna har fått riktiga blad) plantera om dem djupare ner i jorden så att hjärtbladen hamnar strax under jordytan. Men låt dem sitta kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon