wrestsgirl
Hej har en väninna som inte vill ha sina vinbärsbuskar längre, jag ska få överta dem, men nu till min fråga. Det är så att de är väldigt stora, och jag undrar om det går att flytta dem, och om de är väldigt känsliga att flyttas och måste man få med hela rotsystemet eller går det bra ändå? och när bör de flyttas? hon vill ha bort dem så fort som möjligt men jag har sagt att hon får vänta lite tills det blir lättare att gräva.

tacksam för svar.
Aqvakul
Vinbärsbuskar är robusta växter som tål en flytt. Förbered gärna den nya växtplatsen innan du gräver upp dem, så blir det minst negativ påverkan. Ju mer rötter som kommmer med, desto bättre. Så fort det är möjligt att gräva i jorden, så är det dags.

Buskarna bör beskäras i samband med flytten. Ju mindre rötter du får med, ju mer bör de beskäras. Är det riktigt gamla och stora så skulle jag föryngringsbeskära dem på 10-15 cm höjd, särskilt om det är svarta vinbär. En annan möjlighet är att gallra ur typ 1/3 till 1/2 av de äldsta grenarna. (De är ofta gråare, mer förgrenade och bär spår av bär)

Speciellt svarta vinbär kräver bra jord och mycket sol. Gödsla inte i direkt kontakt med rötterna. Vattna rejält hela denna säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon