johanna_zon3
Hej!

Ja, min fråga är ställd i rubriken, vad är smartast? (Det står mellan 5 billiga eller 2 dyra armaturer.)

Jag har dragit upp massor av chili, tomat, physalis
och smultron som är i akut behov av ljus - hjälp?

Mvh Johanna

Sussie F-Flower
Är det samma storlek på armaturena? Vilken storlek? Hur många rör per armatur?
johanna_zon3
2X36 i båda.
Sussie F-Flower
Jahaaa g.gif
Jag skulle nog i så fall välja dom billigare. Reflektorer går att komma över för en billig penning, eller göra själv.
Jag tror också att det ska finnas någon färg som man kan måla invändigt i armaturen om man skulle önska det... tror att jag har läst om det här i forumet...

Ljuset av 5 armaturer och 10 rör á 36W kommer antagligen att lysa väldigt väldigt bra ända, även utan reflektorer.
*Ulrica*
Köp de billiga! Reflektorer, om du nu absolut vill ha det, kan du göra av insidan av chipspåsar!
johanna_zon3
Tack för svaren, jag kör på dom billiga!!
Sussie F-Flower
CITAT (*Ulrica* @ 06-04-2009, 14:13) *
Köp de billiga! Reflektorer, om du nu absolut vill ha det, kan du göra av insidan av chipspåsar!

DET var smart! tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif Ska jag lägga på minnet...

En s.k. "Ulrica-reflektor"... shy.gif laugh.gif
*Ulrica*
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-04-2009, 16:52) *
En s.k. "Ulrica-reflektor"... shy.gif laugh.gif
Jag lärde mej det när jag höll på med akvarium!
Nauti
Fler är i teorin bättre men mycket mer omständligt i praktiken. Men med fler kan du få belysning från flera håll medan du med en stark lampa bara kan få belysning från ett håll(även om ljuset reflekteras på alla sidor av växterna).

Jag skulle av praktiska skäl valt alternativet med få starka lampor, helst en tongue.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 06-04-2009, 12:28) *
Jag tror också att det ska finnas någon färg som man kan måla invändigt i armaturen om man skulle önska det... tror att jag har läst om det här i forumet...

Ljuset av 5 armaturer och 10 rör á 36W kommer antagligen att lysa väldigt väldigt bra ända, även utan reflektorer.
Det finns kromfärg som reflekterar ljus väldigt bra, annars duger matt vit färg bra också. Det reflekterar åtminstone över 80%

Lysrörsarmaturer är väl reflektorer också? Även om man har mycket ljus så vill man ju inte att massor skall gå till spillo, så reflektorer är ju alltid att rekommendera.

CITAT
DET var smart! Ska jag lägga på minnet...
Man får se till att släta ut dem noga. Om påsen är bucklig då kan ljuset fokuseras på vissa punkter på plantan och kan i värsta fall ge brännskador.
*Ulrica*
CITAT (Nauti @ 06-04-2009, 17:56) *
Jag skulle av praktiska skäl valt alternativet med få starka lampor, helst en tongue.gif
Fast i detta fallet handlade det inte om styrkan på själva lampan utan bara om utformningen på armaturen vad jag förstår, båda hade lysrör. Jag har inga reflektorer i mina armaturer och det fungerar alldeles utmärkt.
Nauti
CITAT (*Ulrica* @ 06-04-2009, 18:03) *
Fast i detta fallet handlade det inte om styrkan på själva lampan utan bara om utformningen på armaturen vad jag förstår, båda hade lysrör. Jag har inga reflektorer i mina armaturer och det fungerar alldeles utmärkt.
Menar du vanliga lysrörsarmaturer, sådana man har till exempelvis akvarium? Där sätter man ju fast lysröret i en reflektor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon