SysterJord
Hjälp! Jag bedriver ett krig främst mot kirskål i vår trädgård men även mot mördarsniglar. Kan ni råda mig lite?

Igår då jag krattade bort mängder av lönnlöv så upptäckte jag att kirskålen redan börjat spira rejält under lövmattan (bleka, men ändock). Kan jag redan börja hackmörda dem, eller är det för hårt i marken för att få upp rötterna?

Till råga på eländet så träffade jag på den första snigelbabyn... Jag har (stor djurvän) svårt att ta kål på dem och brukar slänga dem i soptunnan. Men undrar hur ni brukar göra, klipper ni itu dem eller vad?

Tack på förhand från en trädgårdsrookie!
4:an
jo, kirskål har jag också, i mängd! De är redan 3-4 cm höga och trivs alldeles utmärkt hos mig. Jag brukar försöka klippa dem i tron att det skall trötta ut dem! sweatingbullets.gif Än har jag inte vunnit men jag är envis som en.......
När det gäller sniglarna så klipper jag dem..... ranting.gif och klipper och klipper! Någon som har några andra råd???
SysterJord
Visst är de hopplösa, de envisa kirskålen!! Du må tro att jag emellanåt förbannar tidigare husägaren som lät dem hållas och ta över hela trädgården... ;o)

Förra året startade jag modell gerillakrig mot kirskålen, hittills verkar det ha nått framgång så långt som jag orkade ta itu med dem (men jag har massor av kirskålsplatser kvar i trädgården, så det lär ta ett tag innan de är utrotade. Om någonsin.)

Så här gjorde jag alla fall:

1) Hackade upp rötterna med ogräshacka (vet ej vad det heter, men det är som en vass kniv i krokform på ett skaft)
2) Väntade en vecka för att se vilka rötter jag missat. Gav sen mig på de nya småkirskålen med hackan.
3) La på ett tjockt lager med tidningspapper
4) La på hästgödsel och jord
5) Planterade lite (var då dock så utsliten av allt hackande och bärande så jag orkade inte tänka ut vilka blommor jag ville plantera, hehe)
6) Täckte över med täckbark

Hittills har inga kirskål lyckats kämpa sig upp genom denna barriär, det har däremot krokusknoppar och lite annat gjort. ohmy.gif)

4:an
låter som en bra idé! idea.gif mitt problem är att de små snikiga kirskålen mestadels växer inne bland mina perenner....jag kämpar!! sweatingbullets.gif
kasam
CITAT (4:an @ 06-04-2009, 13:19) *
låter som en bra idé! idea.gif mitt problem är att de små snikiga kirskålen mestadels växer inne bland mina perenner....jag kämpar!! sweatingbullets.gif

Samma här! Vad göra när de hemska rötterna snirklar omkring bland perennerna?
Ja, helgens kamp väckte smått mordiska instinkter till liv:
DÖDA!!! UTROTA!!! PÅ DOM!!! ninja.gif sweatingbullets.gif crazy.gif thumbdown.gif devil.gif

Min taktik är att ta bort dem då och då, ta så mycket rötter jag kommer åt, ja och sedan försöka bejaka ett selektivt seende, dvs inte se det jag inte vill se giggle.gif
rosita
CITAT (SysterJord @ 06-04-2009, 11:00) *
Till råga på eländet så träffade jag på den första snigelbabyn... Jag har (stor djurvän) svårt att ta kål på dem och brukar slänga dem i soptunnan. Men undrar hur ni brukar göra, klipper ni itu dem eller vad?

Jag har en tom lingonspann, häller lite grovt salt på botten och så samlar jag sniglarna i den och sedan på med locket. Varje dag under sommaren går jag på snigeljakt, både morgon och kväll under regniga dagar och på kvällen under övriga dagar. På våren, när jag tömmer hushållskomposten, hittar jag alltid massor (tusentals) med snigelägg under bottnen och de går samma öde till mötes.
Ingela i Segersberg
När vi flyttade hit till Segersberg var alla rabatter igengrodda med kirskål och andra otrevligheter. Dom få perenner som fanns kvar förde en tynande tillvaro. Jag grävde igenom alla land jättenoga och det verkar som jag lyckades få bort allt ogräs. Men nog var jag frestad att ta till Roundup många gånger, för det var ett jäkla slitgöra. Mördarsniglar har jag inte sett några, som tur är.
uno
Spansk skogssnigel håller jag efter på fyra sätt.
1) Klippning morgon och kväll, dock inte alla dagar.

2) Snigelfritt, små kulor som jag lägger under takpannorna, ja inte de på taket utan de som jag har lagt
utefter häcken. Under pannorna regnar de inte bort och fåglarna kommer inte åt dem.

3) Snigelfritt i små gröna askar finns i handelsträdgårdar och jeter Gröba Matilda.

4) Eltrådar runt mitt grönsaksland.

Med dessa åtgärder får jag ha de flesta växter ifred för den hemskt glupska mördarsnigeln.
ingrid fuxwall
Gräver upp rötterna på kirskålen och efter några år ger det resultat.
Sniglarna klipper jag eller så använder jag medel - är kanske inte så snällt men de är inte snälla de heller som äter upp allt de kommer åt - allt är en fråga om överlevnad och vi får väl se vem som är starkast, sniglarna eller jag fast nu i vår har jag en känsla av att de har lite försprång rotfl.gif
HelenJ
CITAT (4:an @ 06-04-2009, 12:57) *
jo, kirskål har jag också, i mängd! De är redan 3-4 cm höga och trivs alldeles utmärkt hos mig. Jag brukar försöka klippa dem i tron att det skall trötta ut dem! sweatingbullets.gif Än har jag inte vunnit men jag är envis som en.......
När det gäller sniglarna så klipper jag dem..... ranting.gif och klipper och klipper! Någon som har några andra råd???

Det är faktiskt bästa sättet, både vad gäller kirskål och sniglar.
Klipper man bort bladmassan på kirskålen stjäl man energi från den och den blir så småningom uttröttad. Men man får vara ihärdig, den bör klippas så fort den fått 3-4 blad... Att dra upp rötterna är naturligtvis också jättebra.
Och att klippa sniglarna är också det mest effektiva sättet. Vid varje klipp hindrar du 400 nya sniglar att bli till!
uno
CITAT (HelenJ @ 06-04-2009, 21:53) *
Det är faktiskt bästa sättet, både vad gäller kirskål och sniglar.
Klipper man bort bladmassan på kirskålen stjäl man energi från den och den blir så småningom uttröttad. Men man får vara ihärdig, den bör klippas så fort den fått 3-4 blad... Att dra upp rötterna är naturligtvis också jättebra.
Och att klippa sniglarna är också det mest effektiva sättet. Vid varje klipp hindrar du 400 nya sniglar att bli till!

Med lite matematik kan man räkna så här. Daglig klippning i och runt trädgården 100 sniglar per dag ger 700 per vecka. 700 sniglar X 4 = 2800/månad X 400 = 1.120.000 sniglar/månad om Du inte klipper en enda snigel.
Jädrans tur att jag inte väntar med klippningen till juli månad.
Undrar hur det ser ut i en trädgård på 1200m2 om där finns drygt 1 miljon mördarsniglar whistling.gif
Gossen Ruda
Sniglar: Klipp, klipp, stamp, stamp och Snigelfritt.

Kirskål: Gräva, sålla och sprut, sprut. Jag har inte Roundup-fobi.
magdalena81
Hej!
Jag är också djurvän och känner att allt i min trädgård behövs, men tro mig man lär sig att hata och klippa isär de hala svarta rackarna.
För två säsonger sedan blev jag av med nästan allt som jag odlade och många av de stora klara plantorna som jag hade köpt.
Så klipp! Annars kommer du ångra dig. Att slänga bort den hjälper ej, de kommer bara tillbaka.
SysterJord
Tack till ALLA för tips och delade erfarenheter!

Ni har övertygat mig om att jag måste ta sniglarnas uppvaknande på största allvar.
Snigelfritt - är det farligt för andra än sniglarna? Jag tänker främst på min son, 2,5 år, men även katter och fåglar. Annars låter det ju som en bra medicin.
Se här vad jag hittade: Snigelkiosk. Lite som Unos tegelpannor, men en spejsig variant. ;o)

Rositas tips med salt i spann tilltalar mig också! Egentligen är det väl inte mer djurvänligt att mörda sniglarna med medel och salt, men klippande känns (än så länge, jag kanske kommer över det när det ätit tillräckligt många blomster) så brutalt.

Det känns som att jag är på rätt väg med kirskålen. Jag fortsätter att hacka upp rötterna (kombinerat med lite klippande här och där, det är ju fasligt tungt att hacka) och lägga på papper, etc.
Frågan kvarstår, tror ni att det är för hårt i marken än för att hacka upp rötterna?

Tack igen för en givande tråd!
HelenJ
CITAT (SysterJord @ 07-04-2009, 10:15) *
Ni har övertygat mig om att jag måste ta sniglarnas uppvaknande på största allvar.
Snigelfritt - är det farligt för andra än sniglarna? Jag tänker främst på min son, 2,5 år, men även katter och fåglar. Annars låter det ju som en bra medicin.
Se här vad jag hittade: Snigelkiosk. Lite som Unos tegelpannor, men en spejsig variant. ;o)

Rositas tips med salt i spann tilltalar mig också! Egentligen är det väl inte mer djurvänligt att mörda sniglarna med medel och salt, men klippande känns (än så länge, jag kanske kommer över det när det ätit tillräckligt många blomster) så brutalt.

Att halshugga dem kvickt och lätt eller att låta dem torteras till döds i salt i flera timmar - det kan väl diskuteras vad som är mest brutalt respektive djurvänligt.....

Det mest skonsamma är Ferramol (Snigelfritt mm). Det är bara farligt för sniglar, småbarn och fåglar kan äta det utan att bli dåliga. Sniglarna som äter det får en mättnadskänsla, kryper ner i sina hålor (så man slipper se dem!) och dör lugnt och stilla av svält (tydligen smärtfritt också). Lägger du det i någon from av fälla, typ Gröna Matilda el liknande, kommer bara sniglarna åt dem. De små turkosgröna kornen är tydligen smakliga dessutom, sniglarna föredrar giftet framför späda växter....
karinb2
Jag är också en djurvän och tycker det är jättejobbigt att klippa. Jag brukar samla dem i en burk och lägga in dem i frysen då dör de smärtfritt. Jag går igenom alla gömslen nu på våren och samlar dom där små (ca 1 cm) som har övervintrat.
SysterJord
Snigelfritt och Gröna MatHilda får det bli! Låter som det bästa alternativet för mig.

Jag kan förresten svara på min egen fråga om det går att gräva upp kirskålen än. JA, det går! Jag gick ut och prövade helt enkelt och jag fick upp rejält med rötter. Jippie! Så nu vet jag vad jag har att ägna mig åt i påskhelgen... ;o)

smuleborg
CITAT (SysterJord @ 07-04-2009, 19:04) *
Snigelfritt och Gröna MatHilda får det bli! Låter som det bästa alternativet för mig.

Jag kan förresten svara på min egen fråga om det går att gräva upp kirskålen än. JA, det går! Jag gick ut och prövade helt enkelt och jag fick upp rejält med rötter. Jippie! Så nu vet jag vad jag har att ägna mig åt i påskhelgen... ;o)

Vi har inte kirskål, men jag har läst -

Kirskål tål inte gräsklipparen; klipp, klipp klipp.

Om Kirskålen finns i "befintliga" rabatter (som du till varje pris vill behålla): Dubbla täckdukar (minst en halvmeter utanför rabatten) och - jag skulle gardera mig - tidningar omlott så mycket det bara går. Låt det ligga så minst två säsonger, trädgård tar tid har jag (otålig som jag är) lärt mig. Under den här tiden kan du provisoriskt lägga jord över täckningen och odla typ sommarblommor.
Gossen Ruda
CITAT (SysterJord @ 07-04-2009, 19:04) *

Jo, det går men... Minsta lilla rotbit som blir kvar överlever och fortsätter växa. Dom flesta rötterna ligger i ett nätverk ganska grunt och är lätta att få bort, men dessutom finns det ofta djuprötter som går rätt ner och är nästan omöjliga att få bort.
enikko
Jag har pratat med en som planterade rölleka runt om på sin tomt och sen har hon inte sett en enda snigel, Någon som hört nått mer om detta?

noora
CITAT (enikko @ 15-04-2009, 14:52) *
Jag har pratat med en som planterade rölleka runt om på sin tomt och sen har hon inte sett en enda snigel, Någon som hört nått mer om detta?

Vi har rölleka lite överallt på tomten (i gräsmattan på de ställen där vi inte klipper så ofta) och vi har inga problem med sniglar, men jag vet inte om det finns något samband smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon